Figyelem, mutatom a hibát!

Egy technológia, amely megváltoztathatja a minőség-ellenőrzés jövőjét

2014. február 11., kedd, 07:19

Címkék: autóipar BMW fraunhofer karosszéria minőség-ellenőrzés

A gyártási folyamatokban a folyamatlánc nélkülözhetetlen része a minőségbiztosítás: ez az egyetlen módja a problémák korai észlelésének és a járulékos költségek csökkentésének. A Fraunhofer kutatói a minőség-ellenőrzés egy hatékony módját fejlesztették ki: a dolgozók egyetlen mutató ujjmozdulattal vihetik be az autókarosszéria elemek bármilyen észlelt hibáját az ellenőrző rendszerbe és ott dokumentálhatják azokat.

 
A minőségellenőr rendkívül tüzetesen ellenőrzi a járművek lökhárítófestésének hibáit – így végül kifogástalan karosszéria elemek jutnak el a végső összeszerelésig. Amennyiben hibát talál a festésben, csak rá kell mutatnia, hogy a hibát a minőség-ellenőrzési (QS) rendszerbe küldje, tárolja és dokumentálja. A dolgozó vizuális visszacsatolást kap egy monitoron keresztül, amely a lökhárító 3D-s modelljét jeleníti meg. Első pillantásra ez az eljárás egészen futurisztikusnak tűnhet, ugyanakkor hamarosan mindennapos részévé válhat a minőségbiztosítási folyamatoknak.
 

Nem fikció

Az új eljárás olyannyira valóságos, hogy a Fraunhofer kutatói hálózat Karlsruhéban működő optoelektornikai intézetének (Fraunhofer Institute for Optronics, System Technologies and Image Exploitation – IOSB) munkatársai a BMW Csoport számára fejlesztették ki az intelligens gesztusvezérlésű rendszert. A jövőben ez helyettesítheti a mai időigényes teszteljárásokat. – Korábban az ellenőrnek minden észlelt hibát fel kellett jegyeznie, el kellett hagynia a munkaállomást, hogy a PC terminálhoz mehessen, ott több beviteli képernyőt kellett kezelnie és meg kellett jelölnie a hiba pozícióját, típusát. Ez a megközelítés nehézkes, időigényes és hibalehetőségeket rejt magában – mondta Alexander Schick, az IOSB kutatója. A gesztusvezérlésű rendszer ezzel szemben jelentősen javítja az ellenőr munkakörülményeit és jelentős időmegtakarítást eredményez – a dolgozó a munkaállomásán maradhat és közvetlen interakcióban lehet a vizsgált tárggyal. – Ha a lökhárító hibátlan, akkor az ellenőr áthúzza felette a kezét balról jobbra. Sérülés esetén pedig rámutat a hiba helyére – jegyezte meg Alexander Schick.
 
Rámutató magatartás. Ez lesz a minőség-ellenőrzés jövője?

A 3D-s követés valós időben rögzít embereket és tárgyakat

Az érintésmentes gesztusérzékelési rendszer 3D-s adatokon alapul. Így először a teljes munkaállomást rekonstruálni kell 3D-ben. Ebbe beletartozik a dolgozó személy és a tárgy is, amellyel dolgozik. – Hogy néz ki az ellenőr? Hol helyezkedik el? Hogyan mozog? Mit csinál? Hol van a tárgy? – mindezekre az adatokra szükség van ahhoz, hogy a mutató mozdulat megfelelően kapcsolódhasson a lökhárítóhoz – magyarázta az IOSB munkatársa.  Hogy lehetővé tegyék a gesztusvezérlést, a szakemberek 3D-s testkövetést alkalmaznak, amely valós időben rögzíti a személy testtartását. Még az autókarosszéria elemeket is „követik”. A hardverkövetelmények minimálisak: egy szabványos PC és két Microsoft Kinect rendszer – amelyek kamerákból és 3D-s szenzorokból állnak – elegendő a rekonstrukció megvalósításához. Schick és csapata kifejezetten ehhez az alkalmazáshoz fejlesztette ki a vonatkozó algoritmusokat, amelyek egyesítik a többféle 2D-s és 3D-s képet, és amelyek megfelelnek a BMW Csoport szabványainak. – Ennek a technológiának a táptalaját intelligens vezérlőszobánk (Smart Control Room) jelenti, ahol az emberek egészen természetes módon kölcsönhatásban lehetnek a szobával. Mutató gesztusokkal működtethetnek távoli kijelzőket – bármilyen járulékos berendezés nélkül. A szoba felismeri a pillanatnyilag zajló cselekvéseket és felajánlja a megfelelő információkat, eszközöket. Mivel a gesztusérzékelés nem függ kijelző képernyőktől, ezért megvalósíthatunk olyan alkalmazásokat, amelyekhez nincs szükség monitorokra, mint például a gesztusokkal való interakció valódi tárgyakkal. Az, hogy milyen tárggyal van dolgunk, nem jelent különbséget. Lökhárító helyett más alkatrészt is követhetünk – magyarázta Alexander Schick. A technológia utólag is kis költségekkel integrálható a már meglévő gyártó rendszerekbe. A kutatók ezt a hatékony eljárást egy speciális interfész modul segítségével tudták beépíteni a BMW Csoport rendszerébe. A rendszer finomhangolását a helyi minőségellenőrökkel együtt végzik a helyszínen.
 
www.iosb.fraunhofer.de
Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek