Közhelyek nélkül is hatásosan

Úgy is lehet digitális forradalmat csinálni, hogy közben nem az ipar 4.0 közhelyeit hangoztatjuk

2018. június 22., péntek, 06:00

Címkék: Bionic Festo Hannover Messe Hannover Messe 2018 IO-Link ipar 4.0 mechatronika pneumatika szelep szelepsziget

A világ legnagyobb ipari seregszemléjének számító Hannover Messe már évek óta az ipar 4.0 legfontosabb platformjaként határozza meg magát. A negyedik ipari forradalom hívószava azonban rengeteg félreértéshez vezet, mert sok kereskedő és gyártó – az energiahatékonyság kérdésköréhez hasonlóan – inkább marketingeszközként tekint a digitális átállásra is. A Festo standján azonban anélkül merülhettünk el a XXI. század technológiájában, hogy egyetlenegyszer találkoztunk volna az ipar 4.0 kissé máris elcsépelt kifejezésével.

Elemekből rendszerek

A villamos és pneumatikus hajtástechnikai megoldások mellett a folyamatvezérlés és -optimalizálás elemei sem maradhattak el a Festo-standról. A standon felszerelt két falitabló átfogó képet mutatott arról, hogy milyen területeken nyújt modern megoldásokat a Festo a feldolgozóipar számára. A tablókon elhelyezett – fontosság és az újszerűség szempontjai szerint csoportosított – egyedi elemekből épülnek fel az iparban használt rendszerek. Az új termékek közé tartozott a sűrítettlevegő-előkészítő elemek legújabb tagjának számító MS2 egység, amely kis légfogyasztású pneumatikus eszközökhöz csatlakoztatva gondoskodik a nyomásszabályozásról, illetve a levegő szűréséről. A tablókon a vákuumeszközök, szelepek, szelepszigetek mellett a VUVS univerzális szelepek ülékes változata is helyet kapott – ez utóbbi kialakítás előnye abban rejlik, hogy szennyezett levegő esetén is biztosabb tömítést ad.

A tablók között sétálva az éppen a termékbevezetés napjait élő DLGF lapos pneumatikus hajtóművel is találkozhattunk, amiben egy extrém laposan épített siklóhengerre közvetlenül építhetők fel a kiegészítő elemek. „Csatlakozófelületei alkalmasak kompakt hengerek fogadására, de két lapos hengert egymás fölé építve egy hosszú löketű megfogót is létre tudunk hozni” – jelentette ki a hajtóműről Radvány Miklós, a Festo Kft. termékmenedzsere. Emellett feltétlenül érdemes volt figyelmet szentelni a jelenleg elérhető legrövidebb szánnak is. A DGST miniszán számos csillapítási megoldással szerelhető fel (fix véghelyzet csillapítás, gumiütköző, elasztikus csillapítás vagy hidraulikus csillapítóelem). A tablók mellett bemutatószigetek gondoskodtak az egyes rendszerek részletesebb megismeréséről. A pneumatikus elemeket bemutató tablók között sok érdeklődőt vonzott egy balanszer, amelyet rendhagyó módon nem tömegre, hanem pozícióra vezéreltek. Az emelést és süllyesztést egy felső, nagyobb méretű henger végezte, míg az alatta lévő kisebb henger gyakorlatilag csak útmérő szerepet töltött be. A rendszer lelke a proporcionális szelep és a hozzá tartozó vezérlés volt.

Intelligenciára építve

A mechatronikai elemek és rendszerek között már sokkal intelligensebb egységeket fedezhettek fel a stand látogatói. „A Festo a handlingrendszerek tervezéséhez és építéséhez számos mérnöki segédeszközt és szoftvermegoldást kínál, amelyek jelentősen felgyorsítják és leegyszerűsítik a gépgyártók és a tervezőmérnökök rutinfeladatait – ismertette Albert Viktor szaktanácsadó mérnök.A Handling Guide Online tervezőeszköz többórányi munkát spórol meg azzal, hogy általa egy sztenderd handlingrendszer mindössze pár perc alatt megtervezhető.” Az eszközben letölthetők a 3D CAD-fájlok, az Eplan-makrók, illetve a vezérlőkhöz tartozó konfigurációs fájl. A konfigurált termékekhez tartozó QR-kóddal és azonosítóval pedig a dokumentáció és a szükséges szoftverek tölthetők le az üzembe helyezéshez. A tervezést termékkeresők és szimulációs szoftverek is segítik.

A hagyományos 2D és 3D portálokkal ellentétben – ahol a tengelyeket egymásra építik – a Festo-standon érdekes kinematikai megoldású handlingrendszer modell került kiállításra, ahol görgők segítségével egy bordásszíjat fűztek át a két tengelyen T alakban, a mozgásirány és a sebesség pedig a két motor fordulatszámának és forgásirányának függvénye volt. „Ennek eredményeképpen a felesleges terhek elhagyásával az adott dinamika eggyel kisebb motorméretben is elérhetővé vált” – jegyezte meg a megoldással kapcsolatban Nyisztor János műszaki támogató mérnök.

Az IO-Link szabvány meghódította az automatizálást

Van egy közös pont, ami a szenzorokról a vezérléstechnikai elemekig szinte minden Festo-termékben megtalálható, ami nem más, mint az IO-Link, a terepi szinttől a fölérendelt vezérlésekig mindenhol robbanásszerűen teret hódító kommunikációs technológia.

Motion Terminal

A kiállításon is kitüntetett figyelemmel kísért Motion Terminal szerepe dióhéjban úgy foglalható össze, hogy olyan feladatok is megoldhatóvá váltak pneumatikusan, amelyek egészen eddig megoldhatatlannak bizonyultak, másrészt az egyes feladatokhoz már nem szükséges külön szelepeket rendelni. „Egy Motion Terminal szelepmodul négy blokkja nem külön szelepeket jelent, hanem egy-egy funkcionális egységet – mondta Radvány Miklós. – A funkcionális egységekben szelepek és erősítő szelepek kapnak helyet, így pozicionálás, sebesség- és erőszabályozás, illetve ezek kombinációja is végrehajtható.” A Motion Terminal már nemcsak elvben létezik, hanem gyakorlatban is, de a technológia annyira új és forradalmi, hogy bizonyos értelemben még mindig a jövő megoldásának számít, így katalógustermékké várhatóan csak 2019-ben válik majd.

Felhő a gyárban

A stand egy másik érdekessége egy IoT-modullal felszerelt handlingeszköz volt. Az átjáró az alkalmazás adatait a felhőbe tölti fel, ahol azok feldolgozásra kerülnek. A Festo a digitális átállás koncepció egyik úttörőjeként rengeteg energiát fektet abba, hogy az adatok (ciklusok, ciklusidők, a termékminőségre vonatkozó információk stb.) adattárba kerüljenek, de még ennél is nagyobb odafigyelést kíván, hogy mi történjen ezzel a hatalmas adathalmazzal. Az átjáróhoz tartozó Festo Dashboard az adatokat értelmezhető és elemezhető formátumban jeleníti meg.

Bizarr állatok bionikus változatban

Hagyományosan négy pillért tartunk számon, amelyekre a Festo az egész tevékenységét, és így a 2018-as Hannover Messe-megjelenést is alapozta:

  • Learn – tanulni kell ahhoz, hogy a technikákat megfelelően használni tudjuk,
  • Build – a gépépítés és -tervezés, valamint a szoftverek használatának művészete,
  • Operate – a meglévő rendszerek alkalmazása és működtetése,
  • Insipre – az előbbi három pillérből fakad, az új gondolatok és fejlesztések bölcsője.

Az immár évtizedes történelemre visszatekintő, a természet mozgásformáinak mechatronikai letükrözésére létrehozott Bionic Learning koncepció a Festo Inspire pilléréhez tartozik. A divízió idén két újdonságot mutatott be a Hannover Messe látogatóinak. A marokkói szaltózó pókot lemodellező BionicWheelBot a normál mozgás során négy pár lábából hármat a mozgásra használ, egyet pedig összecsukva tart. Amikor azonban a póknak sürgős dolga támad – például menekülésre kényszerül –, az addig mozgó hat lábát kerékszerűen összezárja, és az addig pihenő lábpárral hajtva magát elképesztő gyorsasággal képes tovagurulni.

A másik újdonság is egy mérsékelten közkedvelt állat mozgáskinematikáját ültette át műszaki megoldássá. A BionicFlyingFox a denevérek rendjébe tartozó óriás repülőkutya, vagy más néven kalong bionikus mása. Bár a szárnycsapások által keltett felhajtóerő elve a madarakéhoz hasonló, a denevérek testfelépítése ugyanakkor a madarakétól lényegesen eltérő. Míg a madarak ujjai visszafejlődtek, addig a denevérek ujjai épphogy nélkülözhetetlenek a repüléshez, ugyanis módosult és meghosszabbodott ujjaikkal feszítik ki a repülőhártyát. A robot repülőkutya megalkotása során a legnagyobb kihívást a számtalan kiterjesztésből és összecsukásból adódó gyűrődést ráncosodás nélkül elviselő elasztikus szárnyanyag megtalálása jelentette, amire a megoldást végül egy hajszálvékony, pontszerűen hegesztett membránfólia jelentette. A Bionic Learning koncepció olyan ismert, de nem hétköznapi megoldásokat is kifejlesztett és bemutatott, mint az első Festo kollaboratív robot, vagy a szupravezetők elvét felhasználó méréstechnikai megoldások.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek