Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. január 21., hétfő, 04:25

Címkék: célgépek Chemplex csigahajtómű gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló léptetőmű pneumatika villamos hajtás villanymotor

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Amikor beülsz egy vadonatúj sportautóba, először óvatosan, pehelylábakkal csak érintgeted a pedált, majd lassan elkezded érezni az autót, eggyé válsz vele, és aztán őrült módon nyomod a gázt, ahogy a csövön kifér. Aztán eltelik 10 év, még mindig taposod a gázt, azonban észreveszed, hogy a 10 év a gépednek is 10 év volt, és bizony vannak ám sokkal fiatalabb fürgébb, sőt szexibb járgányok. De mit tegyél, hogy újra átéld a száguldás élményét? 

A mostani esetem különösen akkor lesz inspiráló számodra, ha fontolgatod a gépeid megújítását, korszerűsítését. Megosztom veled annak az ügyfelemnek a történetét, aki mert nagyot gondolni, számításokat végzett, szakértői segítséget kért, és célba ért. A végeredmény jóval túlmutat az eredeti elképzeléseken.

Néhány évvel ezelőtt beszereztek egy gyártósort az anyavállalat egyik külföldi üzeméből, amely akkora termelési különbséget mutat a régi gyártósorokhoz képest, hogy ügyfelem arra a döntésre jutott, hogy felújít egyet a régiek közül. Szakértői segítséget kerestek, így jutottak el hozzánk. Első hallásra is tetszett az ötlet, így felkerestem az üzemet, hogy lássam, hogyan lehet megvalósítani az elképzeléseiket. A helyi mérnökcsapat tervekkel, számításokkal várt, és azzal a kitűzött céllal, hogy érjük el azt, hogy a régi gép is az újnak a számait produkálja. Kedvemre való kihívás! Ellenőrizni a terveket, kiválasztani és egymáshoz rendelni a hajtástechnikai eszközöket, majd beilleszteni a technológiai folyamatba, és összehangolni a termelési igényekkel – felelős feladat.

Ismerkedtünk a régi géppel, mértünk, ciklusidőket rögzítettünk, kerestük azokat a hajtástechnikai elemeket, amelyeket műszakilag jobb megoldásokkal ki lehet váltani.
Megismerkedtünk a géppel, mértünk, ciklusidőket rögzítettünk, matekoztunk. Kerestük azokat a régi hajtástechnikai elemeket, amelyeket műszakilag jobb megoldásokkal ki lehet váltani:

  • Éveken át pneumatikus munkahenger végezte a mozgatást, úgy, hogy a két hajtott tengelyt kilincsmű kötötte össze. A véghelyzetek pontos beállítása nehéz volt, bonyolult alkatrészeket tartalmazott a hajtás, a kopó elemeket gyakran kellett cserélni.
  • A régi féktárcsák folyamatosan fékezték a hajtást, különböző beállítást igényeltek könnyű és a nehéz termékekhez, nehéz volt beszabályozni, gyakran elkoptak.

Megkérdeztük a gép kezelőit is, akiktől remek észrevételek érkeztek. (Ezt már tanítom egy ideje az ügyfeleimnek, de megismétlem: soha ne mulaszd el megkérdezni őket arról, hogy mi okozza a legtöbb gondot, és hogy lehet azt kijavítani. Szinte biztos, hogy tudnak valami olyat mondani, ami neked eszedbe sem jutna!)

Tuningolás közben a megbízható, hosszú távú működést tartottuk szem előtt. Így került az új gépbe:

  1. A pneumatikus munkahenger helyett léptetőmű, amely mindig pontosan 60°-ot forgat.
  2. A léptetőművön keresztül csigahajtóműves fékes villanymotor végzi a forgatást. Mivel a motorra került a fék, csak a véghelyzetekben van fékezés, a mozgatás alatt nincs.
  3. A két hajtott tengelyt összekötő kilincsmű helyett szöghajtások.
  4. A relés vezérlés helyett új PLC-vezérlés, ami lényegesen nagyobb szabadságot ad a tervezőnek és üzemeltetőnek a későbbi változtatásokra.

A vezérlés összehangolása ilyen összetett technológiánál bonyolult folyamat, komoly figyelmet és hozzáértést igényel: a finomhangolásra és a paraméterezésre napok mentek el. Szerencsére a munka nagyon jól sikerült. A gyártósort augusztus 14-én helyezték üzembe. És még nincs vége: több régi gyártósor közül egy másiknak az újragondolását is megkezdtük, még bátrabb elképzelésekkel. Abból is méltó kihívót fogunk faragni, ezt garantálom!
 
Bátorítalak tehát, hogy ha a régi, jó géped fölött elszaladt az idő, ne törődj bele és ne mondj le róla. Látod, hogy ügyfelem esetében egy egyszerű copy-paste-nek induló beruházásból egy minden igényt kielégítő innováció lett. És valóban minden igényt, hiszen elégedett a gép kezelője, a mérnökcsapat és a vezetők is. Mert annak dacára, hogy a vezérlés nagyobb odafigyelést igényel, a gépészet leegyszerűsödött, és a termelési tapasztalatok pozitívak. Kezdj el tervezni, számításokat végezni, és vágj bele, mert megéri! Ja, és tudod, hogy hol találsz!

A hajtástechnikai műszaki kivitelezés tapasztalatairól és folytatásáról olvasd el az interjút, amelyet az ügyfelemmel készítettem a TechMonitor következő lapszámába!

Kiss László

Folytatjuk

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek