Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2018. június 18., hétfő, 06:00

Címkék: Chemplex elektromos hajtás frekvenciaváltó hajtástechnika hajtómű kiss lászló villamos hajtás

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Ha személy szerint választanom kell, inkább egy csónakban ülve lapátolnék az evezőkkel péntek este, mint hogy egy üzemi meghibásodás után 2 tonna búzát lapátoljak fel a földről. Ajánlom, hogy továbbolvass, akkor is, ha úgy véled, hogy életedben nem kerülhetsz ilyen szituációba, mert eddig én is azt hittem.

Ügyfelem üzemében megtörtént a baj, noha ő sem gondolta volna, hogy ilyen helyzetbe kerülhet. A serleges felhordó rendületlenül hordta a szemeket, amikor hirtelen áramkimaradás történt. A gép megállt ugyan, de a felmenő ágban lévő termény tömege visszaforgatta a tengelyt. A visszatorlódó anyag elárasztotta a feladógaratot, és a padlóra ömlött.

A pillanatnyi tehetetlenség a legfinomabb nevelést kapott kollégából is kihozta a kocsist. Sötétedésig tartott a szeánsz: lapátolás, kompresszoros kifújás, szétcsavarozás, kiöntés, kipiszkálás… Ügyfelem érezte, hogy kell lennie valamilyen hajtástechnikai megoldásnak, hogy a jövőben megkíméljék magukat az ilyen meglepetésektől, és azonnal hívott. Szerencsére megérezte azt is, hogy a gépet nem kellene beindítani az érkezésemig. És milyen jól tette! Másnap reggel nála kezdtem a napot, és alapos kutatással még találtam betömődött anyagot. Még egyszer kifújtuk és megtisztítottuk, végül sikerült úgy megszabadulni a beömlött árutól, hogy az indítás és az a néhány óra, amit ott töltöttem, eseménytelenül zajlott: nem szállt el a gép.

Valós a kockázat, vagy csak fújom a lufit?

Gondold csak át, mi történik: a „massza” eltömíti a garatot, a csapágyakat, bemegy a heveder és a dob közé. A következő indításnál a csapágy tönkremegy, aminek egyenes következménye lehet a heveder szakadása. Szerintem a kockázat valós, de döntsd el magad! Te tudod, hol akarsz lapátolni!

Hogyan lehet megelőzni, elkerülni?

Ügyfelemben a fékes motor gondolata merült fel. Meg is nyugtattam őt, hogy nagyon jó a fékes motor, jól néz ki a gépen, jól lehet promózni, tudományosak vagyunk, ha erről beszélünk, de nem éppen ide való. Ide visszafutásgátló kell, ami az egyik irányba engedi forogni a hajtóműves motort, a másikba nem. Egy egyszerű mechanikus biztonság, ami nem igényel különleges programozást, beállítást, védelmet. Ha megáll a motor, és a hajtómű nem önzáró (márpedig az ilyen gépek esetében alkalmazott hajtóművek általában nem önzáróak), ez az eszköz megakadályozza a tengely visszafordulását.

Miért ne fékes villanymotort alkalmazz?

A fékes villanymotornak poros/párás környezetben kiemelt védelemre van szüksége, így annak már a bekerülési költsége is értelmetlenül magas, összevetve a helyzetre tökéletes megoldást nyújtó visszafutásgátlóval. Szakértelmet kíván a beüzemelése, mert ha frekvenciaváltón keresztül tápláljuk a villanymotort, akkor a fékhez külön kábelezés szükséges. (A frekvenciaváltó megváltoztatja a motor irányába kimenő feszültséget, ám a féknek állandó tápfeszültségre van szüksége.) A karbantartása is több figyelmet igényel, mert visszafutásgátlós hajtóműves motor esetében csak az általános tisztításra és az évenkénti olajcserére korlátozódik a feladat. Jómagam szeretem az egyszerű és észszerű megoldásokat, és az ügyfeleimnek is ebbe az irányba terelem a figyelmét.

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Horváth Lászlót, a Sugó-Gép Kft. tervezőmérnökét.

Alapvetően a takarmányipar számára gyártunk takarmánykeverő, daráló és roppantó gépeket és az ezekhez kapcsolódó szállítóeszközöket. A korábbi többfokozatú hajtásokról mára áttértünk a direkt (lapos)hajtások alkalmazására, így jóval kevesebb meghibásodás fordul elő. A piacunk roppant árérzékeny, ezért arra kell törekednünk, hogy – a megbízhatósági szempontokat nem figyelmen kívül hagyva – gazdaságos megoldásokat válasszunk, amelyek kedvező ár mellett is teljesítik az üzembiztonság feltételeit. Már a kúpkerekes megoldások is az árszint miatt buktak el a laposhajtásokkal szemben – ilyen feltételek mellett eléggé behatárolt, hogy mennyire támaszkodhatunk a hajtástechnikai szakértők tanácsaira.

Időnként előfordul, hogy az ügyfél továbblát, mint a beruházási keretösszeg, és nagyobb figyelmet fordít a későbbi üzemeltetési feltételekre is. Ilyenkor megkérdezi, hogy hogyan csökkenthető a fenntartási költség akár a bekerülési költség rovására is – de ez még mindig nem jellemző. Sokkal gyakoribb, hogy az ügyfél inkább megspórol 50-80 ezer forintot a beszerezésen egy olcsóbb hajtástechnikával, és nem veszi figyelembe azt, hogy mondjuk másfél év múlva már negatívba fordul a mérleg. Adott esetben ezért kerül fel csigahajtás a gépekre, és nem egy lényegesen energiahatékonyabb kúpkerekes hajtómű. Egyelőre ritka kivétel az, aki előrelátóan gondolkozik.

Volt egy rossz tapasztalatunk a közelmúltban, és ebből megtanultuk, hogy nem szabad olyan beszállítót választanunk, amely nem rendelkezik megfelelő raktárkészlettel. Ez a rossz döntés szintén az árnyomásból fakadt. A hajtómű valóban olcsóbb volt, de a pótalkatrészek és a szervizcsapat hiánya miatt rengeteg állásidő keletkezett a gépeken. Hajtóművek nagyobb mértékű javítására nem vagyunk felkészülve, márpedig lehet, hogy egy fogaskerékpár-cserével tovább működik a hajtómű, és nem kell cserélni az egész berendezést – ilyenkor áldás a beszállító megfelelő felkészültsége és háttere.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Te mire teszed a tétet?

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek