Cloud first, mobile first

Gépi tanulással az ipar 4.0 megvalósulásáért

2015. április 13., hétfő, 10:08

Címkék: Budai Péter felhőszolgáltatás Microsoft Microsoft Azure

Az Azure platformot 2008 őszén mutatta be a Microsoft, és 2010 februárjában vált kereskedelmi szolgáltatássá. A felhőalapú szolgáltatások jelenéről és jövőképéről Budai Péter, a Microsoft szerver üzletágvezetője beszélt a TechMonitornak.

Milyen ma a versenyhelyzet a felhőalapú szolgáltatások terén?

Számos vállalat versenyez a felhőszolgáltatások piacán. A versenytársakkal ellentétben azonban mi hibrid megközelítést alkalmazunk, tehát nem kényszerítjük rá az ügyfeleit a helyi infrastruktúra és a cloud közötti választásra, hanem olyan felhőszolgáltatásokat kínálunk, amelyekkel a felhasználók kibővíthetik saját beszerzésű és üzemeltetésű informatikai infrastruktúrájukat, valamint jelenleg is használt alkalmazásaikat, kiterjesztve azok képességeit. Így a befektetés értékálló marad, miközben a már megszerzett tudás is újrahasznosítható.

A Microsoft stratégiájának középpontjában a „cloud first, mobile first” világ áll, amikor az adatokat és alkalmazásokat mobil eszközökön is elérheti bárki, ennek hátterét pedig a felhő biztosítja. Ennek megfelelően 2010 óta folyamatosan fejlesztjük és új képességekkel bővítjük az Azure-t. A jelenlegi ütemterv szerint hathetente érkezik egy-egy újdonság. 2015 végére a Microsoftnak világszerte 19 régiós adatközpontja lesz, és ez a publikus felhőszolgáltatók közül a legmagasabb szám. Magyarországon egyedül az Invitel számít a Microsoft Cloud OS Network Silver Partnerének, és a régióban is elsők között szerezte meg ezt a minősítést.

Milyen a felhőben tárolt adatok, szoftverek és alkalmazások biztonsága?

Az adatközpontok fizikai felépítése, kezelése és megfigyelése úgy történik, hogy megóvja az adatokat és a szolgáltatásokat a nem engedélyezett hozzáféréstől, illetve a környezeti fenyegetésektől. A Microsoft adatközpontjaiban olyan szintű védelmet, hardveres és szoftveres redundanciát biztosít, amely helyben üzemeltetett megoldásokkal csak kevés vállalat számára érhető el a világon. A felhőszolgáltatók közül egyelőre egyedüliként a Microsoft  alkalmazza a Nemzeti Szabványügyi Szervezet által megfogalmazott nemzetközi szabványt (ISO/IEC 27018), mely a felhőben tárolt, személyes adatok védelméről rendelkezik. A szabvány részletesen szabályozza a személyes adatok kezelését, tárolását és átvitelét; az adatokat kezelő munkatársakat titoktartási kötelezettség terheli. Külön pont tiltja a tárolt adatok reklámcéllal történő felhasználását.

Budai Péter

Mely szektoroknak ajánlanák elsősorban ezt a platformot?

Az Azure széles szolgáltatás-portfóliójában számos olyan elem található, amelyet minden szektor szereplői hasznosítani tudnak. Ilyen például a virtuális gépek futtatása, a weboldalak kihelyezése, vagy az adatok biztonsági mentése és megőrzése.

Az internet of things (ipar 4.0) korszak beköszöntével a felhőalapú informatikai megoldások gyors felfutása várható. Piaci előrejelzések szerint néhány éven belül több tízmilliárd eszköz csatlakozik majd az internetre, és küld/fogad adatokat. Az ezektől beérkező üzeneteket, adatokat tárolni, feldolgozni kell, és üzleti szempontból hasznos információvá alakítani, és egyre több vállalat veszi majd igénybe az Azure-t. Az internet of things olyan módon meg fogja növelni az informatikai kapacitások iránti igényt, amit helyi rendszerekkel lekövetni nem lesz gazdaságos. Az Azure-ban számos olyan szolgáltatást alakított ki a Microsoft már most, amely az internet of things eszközökből származó adatok fogadására, tárolására és elemzésére képes, akár gépi tanulás segítségével.

Milyen gyártó cégek használják már a Microsoft Azure platformot?

Az Azure platformot világszerte számos jelentős iparvállalat használja ma is: az autógyártók közül például az Aston Martin, a BMW és a Mazda, de említhetnénk a feltörekvő kínai Qorost, amely éppen az intelligens, hálózaton keresztül kommunikáló autóinak a háttérinfrastruktúráját biztosítja az Azure szolgáltatás segítségével. A ThyssenKrupp Elevator pedig a felvonóit vértezte fel intelligenciával, a liftek az Azure szolgáltatáson keresztül juttatják el az „egészségi állapotukról” szóló üzeneteket a technikusokhoz, akik még azelőtt meg tudják tenni a szükséges karbantartási lépéseket, hogy a felvonó ténylegesen meghibásodna. Mivel a kommunikáció kétirányú, a technikusok távolról tudják a felvonók állapotát lekérdezni, és szükség esetén szervizmódba kapcsolni azokat.

www.microsoft.hu

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek