Rugalmas csapatmunka a kenés és zsírzás területén

Stäubli robotok a világ legnagyobb autóipari ajtózárgyárában

2020. június 23., kedd, 06:00

Címkék: autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító automatizálás ipari robot kenés kenéstechnika kenőanyag kenőzsír robot robotika Stäubli zsír zsírkenés

A csehországi Preloucban található Kiekert naponta mintegy 180 000 darabos termeléssel piacvezető a gépjárműkilincsek gyártásában. A rövid ciklusidővel működő gyártósorok rendkívül rugalmasak, ami a cikkünkben szereplő összeszerelő sorra is igaz. A különféle zárváltozatok gyártására képes rugalmas automatizálási egység lelke a két Stäubli TX40 robot.

A gyártósor az oldalajtókhoz gyárt kilincseket egy prémium kompakt autómodell számára hat másodperces ciklusokban. Egy kilincs körülbelül 80 alkatrészből áll össze, és sok alkotóelemnek az autó teljes élettartama alatt állandó mozgásban kell maradnia, így számos mozgó alkatrész, rugó kenéséről kell gondoskodni a gyártás során.

Típustól függően a kilincs 28 vagy 35 kenési ponttal rendelkezik. A feladathoz a Kiekert mérnökei olyan szerszámot terveztek, ami a hat másodperces gyártási cikluson belül egy felhordóegységgel a megfelelő mennyiségű kenőanyagot juttatja ki a megadott pontokra. A közelmúltig mind a hatvan gyártósoron, évente mintegy 47 millió kilincsen ezzel az eljárással folyt a gyártás a világ legnagyobb gépjárműipari kilincsgyártó üzemében.

Egy állomás – két robot

A mérnökök a rugalmasság növelése céljából most új rendszert vezettek be az egyik gyártósoron. „Ha egy ügyfél apró változtatásokat végez a kilincs kialakításában, ami miatt a kenési pont akár csak egy milliméterrel elmozdul, akkor új szerszámot kell készítenünk – magyarázta Petr Kuchyna üzemvezető. – Ez időigényes és költséges művelet.”

Az új eljárás alapvető mozzanata, hogy a kenést robotok végzik. Még egy rendkívül gyors gép sem képes hat másodperces időtartamon belül 35 kenési pontot érinteni, ezért a mérnökök két kompakt robotot integráltak az összeszerelő állomásba, hogy megosszák a munkaterhelést. Mindkét robot ugyanabban a kilincsben a kenési pontok körülbelül felét dolgozza meg ugyanabban a ciklusban.

Munkamegosztás: a két Stäubli robotkar összhangban dolgozva hat másodperces ciklusidővel, a zártípustól függően 28-35 pontra képes kijuttatni a kenőanyagot

Gyors és pontos mozgás ütközés nélkül

Akármilyen egyszerűnek tűnt az ötlet, a megvalósítás a gyakorlatban bonyolultabbnak bizonyult. „Azt akartuk, hogy a robotok maximális sebességgel, de az ütközés veszélye nélkül működjenek – mondta Vit Karger gyártástechnikai vezető. – Mivel néhány kenési pontot oldalról kell megközelíteni, szabadabb volt a tervezés, de a mozgásszekvencia még összetettebbé vált.”

A Kiekert tervezőmérnökei két kompakt, hattengelyes Stäubli TX40 robotot vásároltak, amiket a nagy pontosságú felhordó egységekkel az összeszerelő sor hátsó falára rögzítettek. A robotokat nagy sebesség és ismétlési pontosság jellemzi, gömb alakú munkaterületüknek köszönhetően pedig az összes kenési pontot optimális szögből közelíthetik meg.

Rugalmas automatizálás rövid ciklusidővel

A Kiekert felső vezetése számára a megoldás legfontosabb előnye mégis a rugalmasság. „Nemcsak egyes kenési pontok elhagyására van lehetőségünk, hanem – egyszerű átprogramozással – bizonyos pontok áthelyezésére is – tette hozzá Vit Karger. – Ennek köszönhetően a kilincs kialakítását a rendszer hardverének megváltoztatása nélkül is megváltoztathatjuk. Korábban ez nem volt lehetséges.”

Az új, robotos kenőanyag-felhordási technológia olyan fejlesztés, ami valódi előnyökkel jár, különösen a rövidebb termékéletciklus és a megnövelt modellválaszték szempontjából. „Minden bizonnyal még több hasonló gyártósort telepítünk majd” – foglalta össze a tapasztalatokat Petr Kuchyna.

Pozitív tapasztalatok a Stäubli robotokkal

A mérnökök a korábbi megbízhatóság és a pontosság terén szerzett pozitív tapasztalatok miatt a Stäubli robotok mellett tették le a voksukat. „Egy olyan állomást is terveztünk és építettünk, ahol egy Stäubli robot ragasztócsíkot helyez a kilincsre, hogy az vízhatlanná váljon – magyarázta Vit Karger. – A hat tengely valós idejű vezérlése elengedhetetlen, mert csak így biztosítható a tömítés hatékonysága, valamint az állandó távolság a ház és a felhordó egység között. Ezt csak Stäubli robotokkal tudtuk megvalósítani.”

Ezenkívül egy új, innovatív alkalmazást is egy Stäubli robotra bíztak: az alkatrészek gyártásközi röntgenvizsgálata során a robot kezeli a próbatesteket.

Ralf Högel

www.staubli.com

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Legfrissebb
Legolvasottabb
Média Partnerek