Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Nisl tincidunt eget nullam non. Quis hendrerit dolor magna eget est lorem ipsum dolor sit. Volutpat odio facilisis mauris sit amet massa. Commodo odio aenean sed adipiscing diam donec adipiscing tristique. Mi eget mauris pharetra et. Non tellus orci ac auctor augue. Elit at imperdiet dui accumsan sit. Ornare arcu dui vivamus arcu felis. Egestas integer eget aliquet nibh praesent. In hac habitasse platea dictumst quisque sagittis purus. Pulvinar elementum integer enim neque volutpat ac.
Ha ez a hármas vezérel téged is 2023-ban, és ipari gépeket üzemeltetsz vagy gyártasz, elég izgalmas témát hoztam neked: arra világítok rá, hogy milyen mértékben tudja támogatni a céljaidat egy jó frekvenciaváltó és egy hajtástechnikai szakértő ezen a 3 területen.
Tulajdonképpen ez az a cikk, amit, ha minden jól menne, és a dolgok úgy működnének, ahogy kell, sosem kellett volna megírnom. Bólogatni fogsz, és azt mondod majd, hogy ezt mindenki tudja, mindenki csinálja, de tévedsz. Sajnos meg kell írnom, mert mindenki csinálja, de nem jól, vagy leginkább sehogy – nagy tisztelet a kivételnek.
Keressük 2023 célgépeit – a Nagydíj, ahol a legkisebb is lehet a legnagyobb
Lineáris csapágyak, precíziós lineáris megvezetések, aktuátorok, robotikai elemek – a 4. ipari forradalom idején, a kollaboratív robotok világában ezek jól ismert kifejezések, mégis hasznos lehet egy történeti áttekintés. Az RWH Kft. ügyvezető igazgatóját, Farkasvölgyi Antalt hívtam segítségül, aki a hazai lineáris technológia ismert szakértője.
A Linamar Hungary Zrt. békéscsabai vállalata 20 éve figyeli a megrendelők igényeit. A tervezéstől a gyártáson át a beüzemelésig kísérik a vásárlót, így a teljes folyamatból megfelelő visszajelzéseket kapva, rugalmasan alkalmazkodnak a trendekhez, az ügyfelek elvárásaihoz. A vállalat fő profilja a készülékgyártás és automatizálás: komplex robotcellákat, mechanikus és hidraulikus megfogó készülékeket és keményfém szerszámokat terveznek és gyártanak mind vállalatcsoporton belüli, mind külső megrendelésre. Kardos Dániellel, a Linamar Hungary Zrt. békéscsabai vállalatának értékesítő mérnökével beszélgettem az okos megfogókészülék-rendszerekről.
Fejből tudom a szakmám legfontosabb katalógusait. Egy két lábon járó ipari konfigurátorrá gyúrtam magam. Ha felébresztesz az álmomból, simán felmondom neked azokat a katalógusokat, amiket naponta használok. Ha kérdezed, hogy mi van a 32. oldalon, elmondom fejből még az olasz szöveget is. Az elmúlt huszonévben több mint 20 000 gépet építettek a tanácsaim alapján – és ezek mindegyike felelősség. Partnereim gépeinek működnie kell. Ez elég izgalmasan hangzik, ugye? Hát nem. Mert nemrég még izgalmasabb vizekre eveztem.
Most azt hiszed, hogy viccelek, pedig nem. De hogy vihetne el a Chemplex Dominikára nyaralni!? 25 év szakértői pályám során tudod, hány ügyfelemet juttattam már el egzotikus helyekre? Minden szerénységgel állíthatom, hogy sokat. Mondhatjuk, hogy teljesítettem az álmaikat. Figyelj, hiszed vagy nem, nyaralni fogunk.
Amikor veszélyes üzemeket működtető gyártulajdonos vagy üzemvezető azt mondja nekem, hogy „nálunk robbanás biztosan nem lesz” akkor arra gondolok, hogy: partnerem profi és előrelátó, üzembiztonság jó kezekben van nála, ismeri a kockázatokat. A másik lehetőség, hogy egy jóhiszemű szerencsejátékos, aki el sem tudja képzelni, milyen banális helyzetekből lehet óriási baj üzemi termelés során.
Biztos, hogy nem akarod, hogy felrobbanjon az üzemed, leégjen a csarnokod, vagy akár csak egy kisebb tűzeset miatt kiszálljanak hozzád a tűzoltók. Nem akarod a munkahelyedet a Híradóban látni, mert nem figyeltél oda a részletekre. Sok veszélyes üzem van, ahol robbanásveszélyes anyagokkal, gázokkal, folyadékokkal, porokkal dolgoznak.
Számos cikket írtam már hajtóművekről, hajtástechnikai berendezésekről, többször hoztam esettanulmányokat, hogy milyen helyzetekben fordulj hajtástechnikai szakértőhöz, mert egyszerűen jobban jössz ki, bebiztosítod a géped működését.
A Magyar Ipari Célgép Nagydíj verseny tavalyi, első kiírásakor többen azt tippelték, hogy 20-25 célgépet biztosan benevez majd a gépészszakma, hiszen nem olyan nagy ez az iparág, hogy ennél több gépet jelöljenek.
Az állatvilágban az örökítést, az életet az az egyed viszi tovább, amelyik tudja érvényesíteni magát, amelyik látható és kitűnik a többi közül. Nem meglepően a vezér is az lesz, amelyik meg meri mutatni a valódi erejét, majd stabilizálja a pozícióját. Ösztönösen tudják, hogy mi a túlélő magatartás.
A megmérettetés kiváló alkalom arra, hogy a kevéssé ismert gépipari megoldásokat és azok tervezőmérnökeit megismerhesse a közönség, és a legjobbak nívós szakmai elismerésben is részesüljenek. A célgépgyártó szektor rohamosan fejlődő, de még nem teljes mértékben kihasznált ipari terület ma Magyarországon. „Fontos, hogy számukra is legyen lehetőség a bemutatkozásra a szélesebb nyilvánosság előtt” - mondja Sipos Sándor ötletgazda, a Gépipari Tudományos Egyesülettel közösen társszervező Chemplex Kft. tulajdonosa.
Rovatomban elsősorban hajtástechnikai tanácsokkal támogatlak, azonban egy jó beszállítótipp legalább akkora segítség lehet, mint egy megbízható, hatékony gépelem ajánlása. Most az AQ Anton Kft. tevékenységébe adok betekintést. A vállalat kiemelkedően szerepelt a Magyar Ipari Célgép Nagydíj megmérettetésen, hiszem, hogy mindenkinek tudnia kell a vállalat kiváló teljesítéséről.
Pontosan tudod, ha a TechMonitor rendszeres olvasója vagy, hogy a rovatomban hajtástechnikai tanácsokkal segítem a munkádat. Egy jó beszállítótipp legalább akkora segítség lehet, mint egy megbízható, hatékony gépelem ajánlása. Bemutatom a Losonczi Innovation Kft.-t, a Magyar Ipari Célgép Nagydíj „Mérő- és ellenőrző készülékek, tesztpadok” kategória győztesét. Fordulj hozzájuk, ha precíziós megmunkáló szerszámokat vagy mérőkészüléket szeretnél.
A piacvezető Knorr-Bremse 1996-ban vetette meg a lábát Magyarországon, ma, 25 évvel később pedig mind fejlesztési, mind gyártási kompetenciáit tekintve világszinten elismert eredményekkel büszkélkedhet a magyar csapat. A világviszonylatban is élenjáró, vasúti fékrendszereket gyártó vállalat budapesti telephelyének egyik vezető munkatársával, Holubán Jánossal beszélgetett Kiss László, a Chemplex Kft. szakértője.
Céget vezetsz, izzadva próbálsz megfelelni minden elvárásnak, hogy előbbre juss, és néha azzal szembesülsz, hogy a befektetett energia nem hozott annyit, mint amennyi erőt elvitt tőled. Sokszor nem tudsz nemet mondani. Pedig egy nem felszabadító lehet mind számodra, mind az ügyfeled, a munkavállalód számára.
Azért írok neked, mert tudom, hogy jó gépeket építeni szerinted is menő dolog, de felhasználóbarát és karbantartóbarát célgépeket átadni még a menőnél is menőbb. Mert hiába jó a géped a tulajdonos szerint, ha az nem felhasználóbarát, és hiába jó a géped akár a felhasználó szerint, ha nem karbantartható. Egy jó gép tehát egyszerre felel meg a tulajdonos, az üzemeltető és a karbantartó igényeinek. A cikkel konkrétan az a célom, hogy kapjon el a frász, érezd, hogy mekkora felelősséged van, ha célgépgyártásra adod a fejed.
Nem törődött a karbantartással, mert jó gépet vett, ezért azt gondolta, hogy hajthatja élete végéig. Ugyanakkor a prémium autóját évente kétszer viszi márkaszervizbe, hiszen azt csak a legjobb kezekbe adja. A gépre, aminek a munkájából az autót vette, egy fillért sem költ, nem alkalmaz rendszeres szervizt, mondván, ha költeni kell rá, az a gépgyártó alkalmatlansága miatt van. Amikor a gép letérdel, a szomszéd telephelyről hív át valakit, szétszedik és tanácstalanul nézelődnek. Ekkor jövök a képbe, hozom a szervizcsapatomat, de toporgunk, mert nem tudja eldönteni, hogy a leégett villanymotort tekercseltesse, vagy vegyen egy újat.
A megnövekedett termelési igény miatt üzemi fejlesztésre készülsz, új célgépre van szükséged. Az igényed speciális, a feladat egyedi. Kicsi az esély arra, hogy létezik rá célgép, ezért terveztetned és gyártatnod kell. Hogyan találod meg a feladatra legalkalmasabb tervezőt és kivitelezőt? Kutatsz az interneten, esetleg megkérdezel szakmabelieket, akik rálátnak a gépgyártó szektorra. A kérdésedre érkezhet jó válasz, amellyel megtalálod a megfelelő kivitelezőt – vagy nem. Jóllehet, kerül egynéhány kontakt, de hogyan fogsz meggyőződni arról, hogy valóban közülük kerül majd ki a gyárad, üzemed megépítője?
Örülök, ha az egyik szemöldököd feljebb ugrott a kérdésemre! Hiszen te gépgyártóként pontosan tudod, hogy mire vagy képes, és nemhogy a piac diktál neked, hanem te válogatod meg a piacodat.
Az előző lapszámban arról írtam, hogy a hazai gépgyártásnak, gépiparnak óriási szüksége van a figyelemre, és ennek érdekében a Gépipari Tudományos Egyesülettel összefogva kiírtuk a Magyar Ipari Célgép Nagydíj versenyt.
Megkérdeztem gépgyártó ügyfeleimet, hogy mi a helyzet 2021 elején a gépiparban, és kétféle képet mutattak nekem: egy részük alig győzi a munkát, küzd a szállítási határidők betartásával – ők jellemzően nagyvállalatoknak, autóipari vállalatoknak szolgáltatnak, hosszú időre látnak előre.
Van egy lehetőség, amellyel 2021-ben célgépépítőként, tervezőmérnökként, gépgyártóként egy kattintással ismertté válhatsz, megmutathatod a jól teljesítésedet, a kiváló gépedet úgy, hogy számos szakmai érdeklődőt elérsz, és nem teszel érte mást, mint mesélsz a gépedről, a tervedről, a prototípusodról olyan helyen, ahol kíváncsiak rád. Olvass tovább!
18 éve gyártunk keverőberendezéseket és vegyipari technológiákat. Üres csarnokokat rendezünk néhány hét alatt virágzóan termelő vegyipari vállalattá. Ez a küldetésünk.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
2020. szeptember 24-én folytatódott a Rudas Bisztróban a nyaralószezon alatt szintén „pihenésre vonult” műszaki fórumsorozat. Az őszi első ChREM (Chemplex Reggeli Etikus Mérnököknek) célja változatlan maradt: olyan fórumot kíván alkotni a mérnökközösség számára, ahol mindenki garantáltan választ kap a kérdéseire.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Ezt pedig főleg ne olvasd el! Fizettünk érte, hogy benne legyen a lapban, az ország legolvasottabb műszaki lapjában, hogy eljusson hozzád. Elég ijesztő!
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Még jobb a helyzet, ha jó eszközeid vannak, mert azok dolgoznak helyetted. Mit csinálnál habverő, mixer, vagy serpenyő és sütő nélkül? Az előbbiek nélkül nehézkes, az utóbbiak nélkül lehetetlen a szupermenü elkészítése. Az előkészítés és a főzés helyszíne ideális esetben a konyha. Képzeld el, ha minden egyes levágott szelet panírozásához le kellene futnod a pincébe, majd vissza a konyhába, hogy a forró zsírba dobd, végül az emeleten tálalnál. Nonszensz, igaz?
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
A géped feladata az, hogy szakaszosan mozgasson, továbbítson, majd esetleg irányt váltson? Eleinte csak pár cseppet adagolt mellé, de éppen azért javíttattad a napokban, mert a puding fele mellémegy? Netán egy komplett pohárnyit csúszik? Már megint?
Nézzük meg együtt, hogyan helyezd üzembe jól az iparban leggyakrabban előforduló háromfázisú aszinkronmotorodat. Most akkor is meghívlak az olvasásra, ha ezt nagyon érzed. Banánhéj, amin elcsúszhatsz.
Ha a kezedbe adnánk egy mikrovállalkozást, és azt mondanánk, hogy 15 év múlva ránézünk, vajon mit találnánk? Lennének jó ötleteid, eszközeid, amelyekkel felfejlesztheted? Egyáltalán megérné a 15 évet? Sipos Sándort, a Chemplex Kft. ügyvezető igazgatóját szorítottuk sarokba néhány pimasz kérdéssel.
Minden gépészt lázba hozna egy ilyen felkérés: egy muzeális ritkaság „nem koridegen” visszaállításában kérte a segítségünket Skorutyák János, aki a családja ötgenerációs kékfestőműhelyének állagmegőrzésére és működőképessé tételére törekszik.
Vigyázz magadra: olasz mérnök esett össze a műszak végén, és nagyot csattant a padlón. Széthajtotta magát a szállítási határidő miatt. Még ebédelni sem volt ideje: a lasagne al fornóra rádermedt a sajt a kockásabroszosban, mert Lucia, a felszolgálólány már jó előre kikészítette neki, hogy meg ne égesse a nyelvét a sistergő tésztával. Pont, ahogy szereti. De ő nem jött, egyszerűen inkább széthajtotta magát.
Sok iparág használ nagy méretű, extrém teherbírásnak kitett hajtóművet. Ezek beszerzése nagyon nehéz, kevés a megbízható minőséget gyártó forrás, a szállítási határidő sok esetben több hónap. A Motovario 2-3 éve piacra vitt fejlesztése mára beérett, a termék mindenhol jól szerepelt, összefoglalunk pár tapasztalatot:
Láttad a filmet, amelyben az egykori legendás bokszoló élete kisiklik, mert az embert kiszorítják a ringből a gigantikus acélrobotok? A Vasököl hősének leáldozott: a gépek elviszik a show-t. Úgy dönt, hogy nem adja fel. Ha emberként nem kell, szerez egy robotot, és azzal tér vissza a küzdőtérre. A roncstemetőben talál Atomra, a robotring egykori sztárjára, és elhatározza, hogy életet lehel a rozsdás vasba, és a saját mozdulataira programozza majd. Csak sejtése van a modern technológiai elvárásokról, de a lényeg – mint mindig – itt is a részletekben és a szaktudásban rejlik: páratlan csapatot dob mellé az élet. A fordulatok ott kezdődnek, amikor Atom életre kel. Javaslom, hogy nézd meg a filmet, de előtte még olvasd el a mostani sztorimat.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Számítógép vásárlásánál gyakorlatilag ugyanez a kérdés merül fel. Ha tudjuk, hogy mire kell és milyen hosszú távra, akkor már az is tiszta sor, hogy milyet szeretnénk: az igényeinknek megfelelően építjük össze, vagy megelégszünk egy laptoppal, amihez még az operációs rendszer is adott. Mindkettőnek van előnye és hátránya. Nézzük, hogy fest a helyzet hajtóműves villanymotorok esetében.
Na jó, előbb egy örömhír: hallottad, hogy úton van hazafelé Zoltán, az első GPS-jeladóval ellátott fekete gólya? Ha nem, örülök, hogy én jelenthetem be számodra a tavasz érkezését. Amikor ezt olvasod, már egész közel lesz otthona, a Gemenci-erdő felé. A bevált útvonalon közeledik, így az útvonalkeresésre nem kell figyelnie, csak a felmerülő veszélyekre. Nagy rutinja van, és elképesztő túlélőösztöne. Felénk sok a gólyafészek, ezért is rajongok értük.
Zárt körű stresszoldó program az ipar kivételes szereplőinek Kiss László hajtástechnikai szakértővel és a Chemplex mérnökeivel.
Eddig főleg hajtóművekről írtam, most kicsit lazábbra vettem a hangom, és eljátszottam azzal a gondolattal, hogyan tudnám most azt elősegíteni, hogy még jobb 2018-as évet tervezzen. Cikkemben megkísérlem kitalálni az Ön dilemmáját, kedves termelő vagy gépépítő kolléga, és segítek abban, hogy 2018-ban ne a problémáival küzdjön, hanem legyen Önnek is jól működő gépe (terve?). A terv az, hogy a termelés gyerekjáték, a gépépítés pedig élmény és kihívás legyen! Mi mást hívhattam volna ehhez segítségül, mint a jó öreg horoszkópot? Játsszon velem!
Mit szólna ahhoz, ha minden Motovario frekvenciaváltó mellé adnánk Önnek egy kollégát, aki felparaméterezi, beprogramozza, beállítja a felfutási-lefutási időt? Ráadásul még azt is állítjuk, hogy a készülék ár-érték arányban verhetetlen a piacon. Dupla dinamit! Ez azért elég jól hangzik, igaz?
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Kevés olyan ígérettel találkozunk, hogy 24 órán belül csúcsminőségű, épp a gépünkbe illő ipari fogaskerekes hajtóművet kapunk. Teszteltük a hajtomu24.hu oldalt, és megtudtuk, mi kell ahhoz, hogy a speciális, ipari fogaskerekű hajtóművet 24 óra alatt a gépünkbe szerelhessük. És azt is, hogy nem kell várni, ha sürgős a dolog.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Február 10-én hajtómű-összeszerelési bemutatóval egybekötött fogadás során mutatta be a Chemplex Kft. az új fejlesztését; a szerelőgépet, amellyel mostantól a csúcskategóriás Motovario hajtóművek hazai összeszerelését végzi.
Okozott már Önnek fejtörést, hogy honnan szerezzen be extrém teherbírásnak kitett alkalmazásra megfelelő hajtóművet rövid határidőn belül? Próbált már meghajtani például 1 km hosszú bányaipari szállítószalagot? Tervez hasonlót? Önnek éppen kapóra jön újdonságunk, a Motovario nehézipari hajtóműsorozata.
Egyre gyakrabban találkozhatunk szervohajtásokkal a magyar célgéptervezők keze alól kikerülő munkákban is. Szerencsére a hazai célgépgyártók között is növekszik egy modern szemléletű gépépítői réteg, akik lépést tartanak a technikai fejlődéssel, és egyre bátrabban keresik, alkalmazzák a legkorszerűbb technológiákat. Szervóval a gépek precízebben dolgoznak, finomabban hangolhatóak, áruk pedig elérhető bárki számára, mert sokszor a komplett hajtás nem kerül többe, mint egy okostelefon. Gyakorlatilag az összetett mechanikai áttételek szervóval való kiváltásával gépünk néhány perc paraméterezés után akár teljesen újfajta mozgásfunkciókra/sebességkorrekcióra is képes lehet.
Amikor precizitásról, pontosságról beszélünk, jó, ha Sherlock és a svájci óra után az első, ami eszünkbe jut, az a szervóhajtás. A CNC, szerszámgép- és ipari robotgyártók tapasztalatból értik ezt az asszociációt, és jóllehet Önnek is éppen erre a megoldásra van szüksége, a gépébe épített bonyolult mechanikai mozgatás kiváltására. Ráadásul már elérhetőbb, mint gondolná. A beépítési lehetőségek tárháza végtelen, akár ipari vagy hobbi felhasználásra tervezi.
Az asztalon egy feladat, amit nem lehet tovább halogatni: még ma ki kell választani az új géphez a beszállítót. A megoldandó kérdés a pozicionálás. A jelöltek kategorizálva, van egy csomó táblázat - megvan az árgyőztes is. De valahogy mégsem akaródzik elküldeni neki a rendelést. Gyanúsan olcsóbb, kicsit késve válaszoltak, nem teljes a bizalom. A bizonytalan döntés nem túlélő magatartás! Hogyan dönthet helyesen?
A cím konkrét utalás: segít felidézni a híres film jeleneteit, amelyekben Sandra Bullock küzd a száguldó busszal, amin nem működik a fék. Ehhez hasonló helyzeteket okozhatnak a műszaki életben azok az esetek, amikor egy gép meghajtásában fékes motor alkalmazására lenne szükség, de valamiért mégsem ezt a megoldást választják. Ennek sem kevesebb a kockázata, mint a féktelen busszal való száguldozásnak (és mi ráadásul aligha nézünk ki eközben olyan jól, mint Sandra Bullock).
A magasan automatizált, nagy teljesítményű gyártósorokon, a szakaszos mozgatást, irányváltást és azzal párhuzamos üzemi részfeladatok kiszolgálását speciális hajtóművek, azaz léptetőművek (vagy más néven osztóművek vagy index hajtások) végzik. A megbízható üzemeltetés miatt a léptetőművek a professzionális gépgyártók körében nagyon népszerűek, a korszerű automatizált gépsorok fontos kellékei.
A pneumatikus és a hidraulikus munkahengerek helyett az ipar egyre gyakrabban használja azok elektromechanikus megfelelőit, melyek ma már egyre több alkalmazás esetében kínálnak vonzó és versenyképes alternatívát a hagyományos egyenes vonalú mozgatási igényekre. Melyiket célszerűbb választani? Mi lehet az elektromechanikus munkahengerek titka, amivel így állják a versenyt?