2020. február 17., hétfő, 06:00
Címkék: célgépek Chemplex csigahajtómű gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia hajtómű kúpkerekes hajtómű villamos hajtás
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Mennyivel lennél előrébb, ha ismernéd a hozzád hasonló vállalatvezetők, ipari döntéshozók, mérnökök mindennapos gondjait? Vajon te hogyan profitálnál belőle? Mit tennél, hogy elkerüld a nehéz helyzeteket, és megspórold magadnak a felesleges köröket? Az okos ember más kárán tanul, a másik a sajátján se.
Gépipari problémakutatásunk rálátást ad arra, hogy mik a legnagyobb kihívások ma a gépiparban, a gépgyártó vállalatok vagy a gépeikkel termelők mindennapjaiban. A kérdésekre vezető QR-kódot a novemberi lapszám címlapján tettük közzé. Lehet, hogy te is válaszoltál a kérdésekre, de a válaszokat még nem láthattad. Nézzük meg, mi lett az eredmény!
A válaszaitokból kiderült, hogy az ipar legkülönbözőbb ágazataiban tevékenykedtek. A roppant széles palettán olyan feladatok kaptak helyet, mint például az aluöntvények, impregnálás, szerszámgyártás, tömítés, műanyagfröccsöntés, palackozóüzemi automatizmusok, bányászati felhordók, fűrészüzem. Sokan hallattátok a hangotokat, amit ezúton is köszönök.
A válaszokból az is kitűnik, hogy a kitöltők 27%-a önállóan vállal felelősséget a munkájáért, míg a többiek jellemzően erős csapatot tudnak maguk körül.
Rendkívül pozitívnak értékeltem, hogy olyan mélységű kérdések is érkeztek, mint hogy mit javaslok a különböző típusú hajtóművek és villanymotorok kiváltására, beszerzésére vagy folyamatszervezési nehézségek orvoslására vonatkozóan. Sokatok számára fájó pont a speciális területek szakirodalmának hiánya, nemhogy magyar, de még angol nyelven is.
De mi az, ami mellett te sem mehetsz el szó nélkül? Két fajsúlyos és érdekes motívumot emelnék ki, amik rendre elém kerültek a válaszokban.
Az egyik a szakképzett munkaerő hiánya. Nehézséget okoz a végzettséggel rendelkező, azaz papíron hozzáértő, azonban a valóságban tapasztalatlan, a gyakorlatban aligha bevethető kollégák integrálása. Ők értékelhető tudás birtokában vannak, mégis sokszor képtelenek összefüggéseiben szemlélni a feladatot, a rajzok értelmezése sem egyszerű számukra, és a problémamegoldó képességük egyértelműen fejlesztésre szorul. De nézzük más szemszögből a dolgot: a jó hír az, hogy vannak elérhető kollégák a piacon! Neked már csak az a kihívás marad, hogy hogyan állítsd őket hatékony munkába – gyorsan és gazdaságosan.
Van megoldási javaslatom a számodra, ha ezekkel a kihívásokkal küzdesz. Létezik egy módszer, ami energiabefektetést igényel (ezt nem úszod meg), de a segítségével gyorsan hadba állíthatók a frissen végzett kollégák is. A ChREM üzleti reggelik során részletesen elmondok mindent. Ne hagyd ki a következő alkalmat! A cikk végén (a dobozban) keresd a vonatkozó információt, ha téged különösen érint ez a dolog.
A másik látványosan kiugró téma, hogy gépgyártóként a készterméket javítgatjátok, noha a cél az lenne, hogy eleve a tökéleteset szereljétek össze. Azt éreztem ki a szavaitokból, hogy hiányoznak a folyamataitokból a gyakorlott konstruktőrök és technológusok, akik kiszúrnák a hibalehetőségeket. Nem gazdaságos a kísérletezgetés, ezért ha nincs belső szakembered, állíts magad mellé egy külsőst!
Átérzem a problémát. Már szállítani kellene, ketyeg a kötbér, és ti még mindig a tömítéssel vesződtök. A jó hír, hogy számodra is van javaslatom: gyere el a ChREM üzleti reggelire, ahol pontosan azok a szakemberek érhetők el ebben a tudásmegosztó közösségben, akik önzetlenül adják át neked a legjobb tapasztalataikat és leghasznosabb tanácsaikat. Találkozhatsz itt folyamatmérnökkel, hajtástechnikai szakértővel, de rendszerintegrátorral is. A lényeg, hogy tudod, kitől és hol kérdezz – ez már félsiker! (Részletek a keretes szövegben!)
Akkor egybehangzóan szakemberért, jó ötletekért könyörögnének hozzá. Lefordítom: azt kívánnátok, hogy találjatok jó folyamatmérnököt, jó technológust, tapasztalt konstruktőrt, műszaki szakit, aki kispecifikálja, hogy milyen hajtóműáttétel, milyen villanymotor, de azt is, hogy egyáltalán léptetőmű vagy frekvenciaváltó szükséges-e az adott gépbe.
Ha nekem lenne aranyhalam, én azt kívánnám, hogy bárcsak itt lennétek egy szempillantás alatt egy kupacban, átnézném a rajzaitokat, és tapasztalt, hozzáértő csapatommal kidolgoznánk a lehetséges megoldásaitokat. Azt akarom, hogy oké legyen a géped, a technológiád, a termelésed, ezáltal te magad is!
Nem vagyok sem mártír, sem futóbolond: az önzetlen tanácsadás korlátozott számban áll rendelkezésre. Bolond akkor lennék, ha megtartanám magamnak a tapasztalataimat, és fütyülnék a világra! A ChREM második szezonja indul, 3 tavaszi alkalommal, ahová maximum 15 olyan ipari döntéshozót várunk, akiknek segítünk kihozni a helyzetéből a legjobbat. (Azért ennyit, mert egy reggeli során kb. ennyi emberrel tudunk minőségi időt tölteni.) Gyere el, és ne felejtsd otthon a rajzodat! De várunk akkor is, ha átadnád a tudásodat egy finom reggeli mellett, és örömmel lennél a tagja egy tudásmegosztáson alapuló mérnöki közösségnek! A jó kapcsolatok viszik előbbre az ipart (is)!
Számtalan nehéz helyzetben mentett már meg az, hogy pontosan tudtam, kit hívjak fel, és kinek tegyem fel a kulcskérdést. Hiába is cáfolnánk, a mérnöki pályán is az lesz sikeres, akinek értékes élő kapcsolatai vannak.
Kiss László
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
A tudásmegosztáson alapuló mérnöki közösségépítő reggelik keretében idén tavasszal három alkalommal találkozunk, és egy finom reggeli elfogyasztása mellett személyesen is törődünk a téged foglalkoztató kérdésekkel. Mindhárom eseményre hívtunk külsős szakembert, és nagy büszkeséggel tölt el, hogy mindannyian azonnal igent mondtak, mert látják, hogy a cél jó. Gyere el, jelentkezz mielőbb, mert az ő tudásukat sem éred el bárhol, bármikor.
Biztatlak, hogy csatlakozz hozzánk, ha mérnök vagy, illetve ha mérnöki folyamatokért felelsz. Mert a ChREM reggelik által része lehetsz egy közösségnek, ahonnan minden alkalommal a munkádhoz szükséges inspirációt és tudást vihetsz haza – amik egyébként a személyes sikereidben is hasznodra válnak.
Jelentkezni itt tudsz: www.mindengepmukodjon.hu
Mivel tudod azonnal kipöccinteni a képzett munkaerő hiányából, a fluktuációból és az új kollégák integrálásából adódó problémákat? Megosztjuk a módszert, ami nálad is egész biztosan működni fog: azt, hogy mi hogyan küszöböltük ki egyszerű és hatékony lépésekkel azt, hogy ne kerüljünk többé ilyen helyzetbe.
Vendégelőadónk: Tomán József hatékonyságnövelési specialista
Előadónk: Sipos Sándor folyamatmérnök
Lásd tisztán, hogy hol akad meg a flow! Hogyan szervezd rendszerbe a feladatokat? Ültesd át a gyakorlatba az ötleteidet!
Vendégelőadónk: Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő
Előadónk: Nagy Miklós, Chemplex Kft.
Mit tehetsz abban a helyzetben, ha belefáradtál? Hogyan motiváld magadat és a kollégáidat a hatékony munkára? Kiégés helyett válassz más utat!
Vendégelőadónk: Csatlós Csilla business coach
Előadónk: Sipos Sándor – A magánéleti célok és a munka összhangja, a Chemplexnél hogyan működik ez?
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?