2019. augusztus 05., hétfő, 06:00
Címkék: beszállító célgépek Chemplex elektromos hajtás gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnológia
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Nincs annál izgalmasabb helyzet, ha olyan ügyféllel hoz össze a sors, aki maga is élvonalbeli beszállító, ráadásul nagy és neves. Néhány héttel ezelőtt megmérettettem, és arra gondoltam, összefoglalom neked a tapasztalataimat, és megmutatom azt, hogy hogyan feleltem meg egy igazán nagy megrendelő csekklistájának.
Mielőtt továbblapozol, csak jelzem, hogy igen, számodra is van ilyen lehetőség, ezért olvass tovább. Ha van már ilyen tapasztalatod, akkor gondolj arra, hogy a nagynál is van még nagyobb.
Az ismert „nagy” beszállítókról általánosságban sejthető, hogy magasan tartják a lécet akkor is, amikor vevő szerepben vannak, ami a piaci pozíciójuk szempontjából érthető: csak a legjobb feltételek mellett tudnak az élen maradni (És most ne az árra gondolj!).
Miért jó bekerülni beszállítóként egy nagy megrendelőhöz? Azért, mert ha egyszer teljesíted egy igazán nagy cég csekklistáját, és megugrod az elvárt szintet, akkor borítékolom, hogy hosszú távra számítanak rád. Ezért figyelj most jól, mert érdemes lesz fordítva ülni a lóra, és az álommegrendelőd fejével gondolkodni.
Ügyfelem egy FMCG ágazatban érdekelt logisztikai vállalat hazai raktárának a felelőse. Az ágazat elnevezésében a lényeg: a gyorsan forgó fogyasztási cikkekhez és a folyamatosan növekvő fogyasztási szokásokhoz megfelelően gyors és stabil automatizálásfejlesztésre volt szükség. A raktár ritmusát fel kellett rázni, a meglévőnél jóval több szállítóegységet beiktatni, és amennyire csak lehet, megszüntetni az emberi erő bevonását a termékek mozgatásánál.
Nem a műszaki megoldásban rejlett a kihívás, nem voltak lehetetlen igények. Hajtástechnikai szakértőként láttam már összetettebb feladványokat. Hajtóműves villanymotorokat kellett görgős és szalagos anyagtovábbító rendszerekhez illeszteni, ezenkívül néhány forgóasztal került a rendszerbe, és kapcsolószekrény nélkül beépíthető frekvenciaváltók.
A szállításon és a beépítéseken már túl vagyunk és a visszajelzések pozitívak. De hagyjuk most a műszaki megoldást, és nézzük meg inkább azt, hogy mi az elvárás a megrendelő részéről, és hogyan járj el etikusan, ha te szeretnéd megnyerni az üzletet. Azt előre leszögezhetjük, hogy a megrendelődet az motiválja leginkább, hogy hatékonyan végezze el a munkáját az általad biztosított javakkal, és a problémáját hosszú távra oldd meg.
Ha követed az írásaimat, jól tudod, hogy a legtöbbször terepre megyek, és megnézem, megértem a helyzetet. Javaslom, hogy tedd te is ezt, hiszen a helyszínen látod azt, hogy milyen egyéb körülmények adódnak, amiket a megrendelőd nem tartott fontosnak bemutatni, a tapasztalatod mégis azt mondja, hogy azzal is foglalkoznod kell. Jó eséllyel tudsz olyan tanácsokat, javaslatokat adni, amelyekkel hatékonyabb lesz a termelés. Tehát az első és legfontosabb, hogy add a szakmai maximumot!
A termékpalettád legyen kifogástalan, és tudjon mindent, amit mondasz róla. Illetve annyit mondj róla, amennyit tud. Akkor állj ki szakmaian egy termék mellett, ha magad is meg vagy győződve arról, hogy elégedett lesz az ügyfeled. Ha te leszel az embere, biztosítanod kell számára, hogy elérje a céljait. Szóval a minőség mindenekelőtt.
Látom azt, hogy a piacra még mindig jellemző az ár körüli cirkusz. Egyáltalán nem az ár a legfontosabb tényező a történetben. Illetve de: ma már senki sem akarja a legolcsóbbat, sőt, azt ki is ejti – az első körben – az ajánlatok közül. Egy komoly megrendelő a műszaki tartalmat veti össze az árral, az alapján dönt. És ha mégis azt látod, hogy a tárgyalópartnered árérzékeny, világíts rá arra, hogy nem a bekerülési költség határozza meg azt, hogy a termék sokba kerül-e, hanem a megtérülés. Ha már az árnál járunk, tekintsünk egy kicsit kelet felé is: az olcsó másolat nem ez a pálya. Erről ennyi elég is volt.
Tartsd be a szavad! Ha megállapodtok egy szállítási határidőben, akkor minden körülmények között tartanod kell azt a dátumot. Milyen amatőr kép az, amikor valaki egy-két napot maszatolva szállít. Ha tudod, hogy ilyen előfordulhat, inkább kalkulálj néhány nap tartalékot az átadási határidőbe.
Menj biztosra, és ajánld fel azt, hogy oktatást tartasz a termékeid használatáról és karbantartásáról. Hiába adsz kiváló eszközöket, ha a megrendelődnél hiányzik a tudás a megfelelő alkalmazáshoz. Ha valami tönkremegy, és emberi mulasztás vagy információ hiánya miatt megy tönkre, az komoly bélyeget rak rád és a termékeidre akkor is, ha maga a termék ezt nem indokolta volna. Banánhéj.
Összegzésül: Egy ütős beszállítónak szállítani nagy kihívás, de ez megugorható. És fordítva ülni a lovon néha célravezető. Vedd alapul azt, amit ő nyújt az ügyfeleinek, és szolgáltasd neki azt, vagy még jobbat, és akkor az ág sem csap majd az arcodba. Szóval nyeregre fel!
Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?