2018. június 05., kedd, 06:00
Címkék: Chemplex elektomos hajtás hajtástechnika hajtómű hajtórendszer kiss lászló moduláris rendszer villamos hajtás villanymotor
Számítógép vásárlásánál gyakorlatilag ugyanez a kérdés merül fel. Ha tudjuk, hogy mire kell és milyen hosszú távra, akkor már az is tiszta sor, hogy milyet szeretnénk: az igényeinknek megfelelően építjük össze, vagy megelégszünk egy laptoppal, amihez még az operációs rendszer is adott. Mindkettőnek van előnye és hátránya. Nézzük, hogy fest a helyzet hajtóműves villanymotorok esetében.
Ha hajtóműves motorra van szükségünk, két lehetőség közül választhatunk: létezik a kompakt kivitel, amelynél a villanymotor tengelyébe bele van préselve a hajtómű behajtó fogaskereke, és létezik a moduláris, amikor különálló hajtóműhöz csatlakoztatjuk a peremes villanymotort.
Én csak elvétve használok kompakt hajtóműves motorokat. Gondolj a szupermarketek polcain lévő ajándékkosarakra! Nos, én az a fickó vagyok, aki magam gondoskodom a kosár beltartalmáról. Azért az értékért te is szívesen összeválogatod magadnak a belevalókat, jól sejtem? Az alábbiakban a kompakt vs. moduláris vitához adok némi muníciót neked, hogy tudd, az éppen aktuális műszaki feladatodra mit is válassz.
A kompakt hajtóműves motor előnye az, hogy nem kell törni a fejünket a motor és a hajtómű kombinációján, hiszen ezt már megoldották helyettünk a gyártók. Gyakorlatilag bármilyen ipari igényre elérhető, műszakilag helytálló kivitelek közül válogathatunk. A kompakt kivitel kisebb, ami miatt a tervezők nagy kedvence, mert szépen, esztétikusan mutat a gépeken is. A tervezői praktikum azonban az üzemeltetők számára drága: ha a motor vagy a hajtómű tönkremegy, a teljes gépelem cserélendő. Ez a tartalékképzést megdrágítja.
Vannak olyan meghibásodások, amelyek időben észlelve orvosolhatóak lennének, azonban ha a kompakt változat motorcsatlakozásánál a szimering tönkremegy, az olaj közvetlenül a motorba folyik bele, és mire a látható jelek megjelennek, a motor már leégett. A moduláris kivitelnél egy esetleges olajszivárgás esetén a kenőanyag megjelenik az összekötő peremeknél, ami szemrevételezéssel egyszerűen felderíthető, és gyorsan javítható a hiba a hajtómű olajterének megnyitása nélkül.
Azt is érdemes számításba venni, hogy a kompakt változatokra nem vonatkozik a növelt hatásfokú IE2-IE3 villanymotor-energiahatékonysági szabályozás, így azokat a gyárak az IE1, azaz nagyobb fogyasztású motorokkal szerelik. A gyártási költség kevesebb, míg üzemeltetés során már nem ők fizetik a villanyszámládat. Egy ügyfelemnél jelentős mértékben csökkent a villanyszámla, amikor néhány hajtóműves motort újragondoltunk az üzemében. Egyetlen 7,5 kW-os kompakt motoros hajtómű esetén, évi 6 000 üzemórát figyelembe véve számokban ez 59 140 Ft energiafelhasználási többletet jelent, míg az IE3 – magas hatékonyságú – motor ára mindössze 20 990 Ft-tal több a kompakt változaténál. Láthatod, hogy a magasabb hatékonyságú motor 130 nap alatt megtérül egyetlen eszközbeszerzés esetén is, hátha még több ilyen is akad a terepen.
Javaslom, hogy gondolkodj hosszú távon, és válaszd azt a megoldást, amelyben a hajtóművet és a villanymotort különálló egységekként, csavarkötéssel állítják össze neked. Egyszerűbben és költséghatékonyabban tudod karbantartani, és az üzemeltetés is sokkal olcsóbb lesz.
A beszállítódon is múlik
És végezetül, ha már eldöntötted, hogy hajtóművet és villanymotort kötsz össze, javaslom, hogy azonos forrásból szerezd be, mert így biztosan illeszthető lesz egymáshoz, és kapsz egy jól működő hajtóműves motort.
A hajtóművek általában kenőanyaggal feltöltve kerülnek átadásra, ezért rendelésnél fontos, hogy tudd a beépítés helyzetét. Ez a hajtómű élettartamára nézve lényeges kérdés, ugyanis a megfelelő kenés a hosszú élettartam alapja.
Remélem, ezzel elég muníciót adtam a hajtóműves villanymotorod kiválasztásához. Ha maradt még kérdésed, írj nekem a hajtomuszakerto@chemplex.hu címre.
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?