2019. december 16., hétfő, 06:00
Címkék: célgépek Chemplex gépészmérnök gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Lehet alapanyagod a legjobb forrásból, ha a szakácsod képtelen finomat főzni belőle. Meg kell tanítanod neki azt, hogy mit vár el a vendég, és hogyan legyen az az étel kifogástalan, mert az a cél, hogy vágyjanak a főztjére és visszatérjenek az éttermedbe. Ez nagyjából minden pályára igaz. Így van a gépgyártásban is. Ha nem fejleszted magad profivá, egy leszel a sok közül, olyan „semmi különös”, noha inkább az lenne a fontos, hogy az ügyfeleid kívánják a szakértelmedet. Talán azon tűnődsz most, hogy mi lehet a hasznod ebből a cikkből, de ezt nem lövöm le előre. Egyelőre morfondírozz azon, hogy mit kezdhetsz egy Z generációs kollégával.
Bence azzal a kéréssel fordult hozzám, hogy legyek a mentora. A diplomamunkáját készíti elő, olyan hajtásokkal foglalkozna, amilyenekkel én is dolgozom. Szerinte a bütykös mechanizmusban benne van a szakma sava-borsa, ezt kutatná, így talált rám. Elmondta, hogy indexhajtást szeretne tervezni, feszegetni akarja a határait, fejlődni és tanulni minden egyes feladattal és kihívással.
Győztes helyzet mindkettőnk számára: frissítem a tudásom, ébren tartom az elmém, és gondoskodom arról, hogy egy megfontolt, kezdő, de éles eszű kollégát állítsak úgy a pályájára, hogy magabiztosan szálljon majd ringbe.
Miért szed ízekre egy indexhajtást, amikor az már készen van, és elérhető a piac számára? Azért, mert tudni és érteni akarja: vizsgálni a súrlódást, a konstrukciós kialakítást, hogy hogyan csapágyazzuk, hogyan tömítsük. Izgalmas megfigyelés, hogy hogyan gondolkodik most egy leendő gépészmérnök. Bence teljes értékű szakemberként akar bevetésre menni, és nem szeretne kísérletezni, dilemmákkal, akadályokkal kínlódni a munkája során.
És ha eddig bármit is hallottál arról, ami a Z generáció szülötteit jellemzi, engedd el! Persze, lehet azt mondani, hogy impulzusfüggők, hogy csak azzal hajlandóak foglalkozni, ami érdekli őket, ha nem tetszik nekik valami, akkor továbbállnak. Azt gondolom erről, hogy fontos, hogy mi, nem Zék is állítsunk a fókuszunkon: ha nem találja az értéket, vagy nem kötöd le megfelelően hasznos feladatokkal, akkor megy tovább. Persze hogy így tesz, mert pontosan tudja, hogy a céljaiért kell hajtania, minden más csak töltelék, lufiborotválás.
Bence számára a motiváció maga a tanulási folyamat, amin végigmegy, és egyáltalán nem a dolog könnyű végét akarja megfogni: kéri a tennivalót és a kontrollt. Én pedig törekszem arra, hogy a legjobb mentori attitűddel legyek felé: feladatokat adok neki, elvezetem az információkhoz, rávilágítok a hibákra, és arra terelem, hogy ezeket kihívásként élje meg, mert ezzel megmarad a lendülete, épül az önbizalma, a tudása.
Én nem vagyok féltékeny a tudásomra, szívesen adom annak, akinek kell. Ügyfeleknél, kezdő kollégáknál, ha bizonytalanságot érzek, szívesen támogatom őket, de másképpen is dolgozom azon, hogy a hazai gépipar biztos szakemberekkel legyen egyre erősebb. (Ha Bence kiváló oklevelet kap, az remek visszajelzés lesz arra, hogy az út jó.)
Ha a hozzáállásomban magadra ismersz, és érzel elhivatottságot arra, hogy mentorként részt vehess kevésbé tapasztalt kollégák szakmai döntéseiben, most helyzetbe tudlak hozni téged is azzal, hogy meghívlak egy támogatói közösségbe: a ChREM [krém] negyedik találkozóját tartjuk decemberben.
A ChREM-mel kialakulóban van egy közösség, ahol személyes találkozó keretében gépészmérnökökkel, gépgyártókkal, gépfelhasználókkal beszélünk a gépeinkkel kapcsolatos kihívásokról, tervezési elakadásokról, azaz egy reggeli mellett segítjük egymást gépekkel kapcsolatos kérdésekben, kihívásokban. Tudom, hogy azok, akik rendszeresen részt vesznek ebben, jobb szakemberekké lesznek. Nem gondolom, hogy mindenkinek ez az útja, de most nyitva van a kapu, a döntést rád bízom, hogy belépsz-e rajta!
Írj a hajtomuszakerto@techmonitor.hu címre, és küldöm a részleteket. Az összejövetelek a fővárosban kerülnek megrendezésre, és a részvétel ingyenes – csak annyi, hogy legyen motivációd! És még valami: kis létszámmal szeretnénk dolgozni, hogy hatékonyak legyünk, ezért a résztvevők száma limitált.
Kinek kell a ChREM? |
Tapasztalt gépészmérnököknek – Számítok rád és várlak a ChREM-ben, ha tapasztalt gépészmérnök vagy, és szívesen adnál szakmai tanácsokat gépek tervezéséhez, építéséhez és üzemeltetéséhez. |
Gépeikkel termelő vállalatoknak – Várlak, ha gyártói oldalon dolgozol, és a gépparkodat kellene a termeléshez optimalizálni. A kényelmetlen igazság az, hogy ennél jobb szakmai tanácsadókat nem érsz el máshol. Itt kiváló szakemberek segítenek a feladatodban, személyes üzleti érdek nélkül. |
Pályakezdő gépészmérnököknek – Tudod jól: annak az 5 embernek az átlaga vagy, akikkel körülveszed magad! Gondoskodj arról, hogy jó társaságban légy! |
Kiss László
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?