2018. november 21., szerda, 06:00
Címkék: Chemplex hajtás hajtásrendszer hajtástechnika ipari textil textil textilipar villamos hajtás
Minden gépészt lázba hozna egy ilyen felkérés: egy muzeális ritkaság „nem koridegen” visszaállításában kérte a segítségünket Skorutyák János, aki a családja ötgenerációs kékfestőműhelyének állagmegőrzésére és működőképessé tételére törekszik.
Egy 1868-ban készült perrotin textilnyomó gép sorsa a tét, ami az üknagyapa által alapított műhelyben üzemel, Bácsalmáson. Az öreg szerkezet önmagában egy kuriózum, az országban már csak néhány ilyen mintázógép működik.
Az egykor villanymotorral ellátott, ipari termelésre alkalmassá tett, egyébként kézi hajtásra tervezett gépet vissza lehet-e úgy állítani modern hajtástechnikai eszközökkel? A feladat önmagában is izgalmas, a tulajdonosnak azonban volt még néhány speciális igénye:
Egy kis kitérő nem csak gépészeknek: a gépben egyetlen golyóscsapágy sincs, csak siklócsapágy, ebből is sejthető, hogy az indításra különös figyelmet kell fordítanunk, hiszen nagyobb nyomaték szükséges, ugyanakkor az egésznek lágynak, finomnak kell lennie. Csak hab a tortán, hogy az eredeti, gyári csavarok nem metrikus, hanem Whitworth menetesek.
A mesterség a családban apáról fiúra szállt, a legifjabb Skorutyák úr azonban más pályát választott, de megfogadta, hogy helyreállítja és életben tartja a műhelyt, sőt múzeumként megnyitja a kapuit az érdeklődők felé.
A gépet a nagypapa vásárolta 1960-ban, egy megszűnt üzemből kiselejtezett ócskavasként. A nyugati műhelyek ekkor már folyamatosan váltanak a korszerűbb technológiákra (az 1834-es találmányt már túlszárnyalták), ezért selejtezték le a kézi hajtású textilnyomót, ami hazánkban ekkor még új technológiának számított. Fénykorában a rendszert két személy működtette. Egy gépész, akinek a kézi hajtás volt a feladata, és a textilnyomó mester, aki a mintákat cserélte, állítgatta a gépet, és vezényelte a hajtást.
Perrotin minta
A ma 150 éves, eredetileg kézi hajtású gépet a mesterember, hogy önállóan dolgozni tudjon és kiváltsa a gépész feladatát, a múlt században egy Ganz villanymotorral és szíjhajtásrendszerrel látta el, így egymaga képes volt termelni vele. Az akkori gépészeti megoldás sok szempontból nem tökéletes: már öregecske, és nagyon zajos, továbbá a köré telepített komplex szíjhajtásrendszer balesetveszélyes a látogatókra nézve.
Napjainkban a család által kitanított mesterember önállóan, egy személyben végzi a tevékenységet, és fontos, hogy ő egyedül tudja üzemeltetni, akár termel vele, akár tárlatvezetést tart.
A gépet megismerve többféle műszaki megoldás is született, a legjobbat kellett kiválasztanunk, amely a mester keze alá dolgozik a gépész helyett, úgy, hogy gondoskodik az indítás finomságáról és egy beszorulás elleni azonnali védelemről.
A választásunk a homlokkerekes hajtóműre esett, ami szervohajtással egészül ki. A szervohajtás nyomatékhatároló funkciója megóvja a gépet a mechanikai károsodástól megakadás esetén is, hiszen azonnal leblokkolja a hajtást. A bőrszíjak a múzeum kiállítóterébe kerülnek, amelyeket esztétikus gumiszíjakkal helyettesítünk, és külső védőburkolatot kapnak.
Az így létrejött hajtásrendszer elég csendes ahhoz, hogy a gép eredeti hangja érvényesülhessen, jól működjön, és ezzel elérjük a legfőbb célt is, azaz nem csapjuk agyon a patináját.
Szép feladat, szívet melengető történet. Mindent megteszünk azért, hogy ez a gép eredeti méltóságát megőrizze, hiszen küldetésünk, hogy Magyarországon minden gép működjön.
Kiss László
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?