2018. december 24., hétfő, 06:00
Címkék: aszinkron célgépek Chemplex elektromos hajtás gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika motor villanymotor
Nézzük meg együtt, hogyan helyezd üzembe jól az iparban leggyakrabban előforduló háromfázisú aszinkronmotorodat. Most akkor is meghívlak az olvasásra, ha ezt nagyon érzed. Banánhéj, amin elcsúszhatsz.
Mi a hiba a képen?
Te magabiztosan kötöd be? Megnézed előtte az adattáblát? Ha nem, jó eséllyel te magad leszel a következő, aki tajtékozva hívsz fel, hogy miért égett le a villanymotor.
Van, amikor a helyszínen is nehéz zöld ágra vergődni. Egy megrendelőnk régi gépét váltottuk ki egy újra. A berendezést telepítettük, azzal, hogy másnap tesztüzem. Korán reggel hívnak, hogy valami nem stimmel, nincs a motorban elég erő meghajtani a gépet. Mivel szállítás előtt kipróbáltam az új gépet, nem tudtam, mi lehet a gond. A helyszínre siettem, ahol a helyi elektromos kolléga hevesen mesélte, hogy még idejében kapcsolt, és átkötötte a motort, de mégsem az igazi. Arra a kérdésemre, hogy miért, annyit válaszolt, hogy mert a 7,5 kW-os villanymotorokat ő mindig csillagba szokta kötni… az adattáblát sem nézte meg… Minek? Biztosan jobban tudja, mint a gyártó… Nehéz volt neki elmagyaráznom, hogy ne a megszokásai után menjen, hanem bekötés előtt mindig nézze meg az adattáblát, mert nem minden motor egyforma.
Hasonló történettel nap mint nap találkozom. Nézzük most meg együtt a villanymotor beüzemelésének és bekötésének a helyes lépéseit!
Üzembe helyezés előtt forgasd meg kézzel a tengelyt! Akkor jó a villanymotor, ha könnyedén megy: nem akad, nem szorul.
Utána (és ez a lényeg!) vizsgáld meg azt, hogy milyen tápfeszültség, áramforrás áll a rendelkezésedre. Magyar ipari környezetben a két legjellemzőbb: 230/400 V vagy 400/690 V.
Nézd meg, hogy a te áramforrásodhoz milyen bekötést ajánl a gyártó! Itt rontják el a legtöbben. Fejből, megszokásból dolgoznak, és kifelejtik ezt a kis ellenőrző rutint, ami tulajdonképpen az egésznek az alapja.
Háromfázisú aszinkronmotornál, amely az iparban a legelterjedtebb, két bekötési lehetőség létezik: csillag vagy delta. A delta bekötést Δ jellel jelöli az adattábla, a csillag bekötést Y jellel. El kell hinned, hogy a villanymotor gyártója tudja, mit csinál, és követned kell az ő jelölését. (A 60 Hz-hez tartozó értéket akkor nézd, ha olyan helyen élsz, ahol 60 Hz-es hálózat van. Európában mindenhol 50 Hz-es az általános hálózat.)
Adattábla: A tekercselésekhez tartozó helyes bekötési mód kiválasztásánál nem a rutin, nem a tapasztalat, nem a Géza bácsi rád hagyott kockás füzete, hanem az adattábla a mérvadó.
Nem kell mást tenned, csak helyesen kell elhelyezned és felcsavaroznod az összekötő lemezeket a kapocslécre. A kapocsléc fogja össze a motor tekercseinek kivezető kábeleit. Az összekötő lemezek nejlonzacskóba vannak csomagolva, és benne vannak a kapocsdobozban, vagy ha igényes beszállítótól vásároltál – aki teszteli a villanymotorokat –, akkor valahogy (a saját tápfeszültségnek megfelelően) már be van kötve a motor.
Tehát vagy a tápfeszültségednek megfelelően bekötöd, vagy ha már be van kötve, akkor a tápfeszültségednek megfelelően átkötöd a motor kapcsait. Ha a lemezek párhuzamosak egymással, akkor deltába vannak bekötve. Ha sorban, az csillag bekötés. Ha be- vagy át kell kötnöd, fogj meg egy villáskulcsot, vedd le a rögzítő anyákat és alátéteket, majd a lemezeket rakd a helyes állásba, és rögzítsd őket csillag vagy delta bekötés szerint.
Már csak a 3 szabadon lebegő fázisvezetékkel és a földeléssel lesz dolgod. A három fázist a motorod ábrája szerinti U1, V1, W1 pontokra kell kötnöd az anyák meglazításával és a kábelsaru (fémvilla a vezetékek végén) aláhelyezésével. A földelővezetéket a földelési pontra kell bekötni.
Mielőtt lezárod a kapocsdobozt, ellenőrizd a motorod forgásirányát: helyezd feszültség alá/dugd be a konnektorba, és nézd meg, hogy ez lesz-e a termelésednek megfelelő. Ha nem, akkor sincs rossz hírem, mert a háromfázisú aszinkronmotornál a forgásirány megváltoztatása egyszerű: a kapocslécre kötött tetszőleges két fázisvezetéket cseréld fel, és a motortengely az ellenkező irányba fog forogni.
Mivel gyártónként egyedi és eltérő az, hogy egy villanymotor-sorozaton belül melyik teljesítménynél vált csillag és delta között, minden esetben ellenőrizd a villanymotorod adattábláját a bekötés előtt!
Sima motorfutást kívánok!
Kiss László
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?