2017. május 23., kedd, 06:00
Címkék: célgépek Chemplex frekvenciaváltó gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló PLC
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Kiss László: Szeretem az egyszerű megoldásokat. „Na de ki szereti a bonyolultakat?” – kérdezhetnék. Vannak azért páran… picit megpiszkálom a PLC rajongó kollégáim ingerküszöbét. Mert nem kell feltétlenül mindenhová PLC, fogadunk?
Egy sajttekercseket gyártó ügyfelem az egyik tekercselő gépének sebességére keresett egy egyszerű finomhangolási megoldást. A feladat viszonylag nagyméretű sajtszalagok egymás utáni feldolgozása volt, egyenként fél kiló, 100 mm széles, fél méter hosszú 2-3 cm vastag sajtlapot kellett felcsévélni. Természetesen a motornak mindig ugyanabban a pozícióban kellett megállnia, nem túl szigorú helyzettűrésen belül. Egyszerű feladat, és ügyfelem legnagyobb bánatára mindenki PLC-vel akart hozzálátni, de ő viszolygott ettől. Én tudtam mit kell tenni. Külön motivált, hogy a jól végzett munka reményében még egy két ízletes sajttekercsre is számíthattam.
Természetesen a költségre is figyelni kellett. Milyen megoldások jöhetnek egyáltalán szóba a PLC-n kívül? Alkalmazhattunk volna pl. enkódert, ami nagyon pontosan számolja a forgást, ehhez adjuk a frekiváltót, plusz egy enkóder bővítőkártyát. Sajnos csak a magasabb árfekvésű frekvenciaváltóhoz lehet ilyen bővítményt alkalmazni, az alsó kategóriáknál nem.
De nem atomerőmű ez! Mérlegeltük a felhasználás pontossági igényét, és a lehető legegyszerűbb, gazdaságosabb, könnyen kezelhető megoldást javasoltam. Az általam leginkább használt Motovario frekvenciaváltók közül már az alap kivitel is tartalmazza a belső PLC funkciót. Mivel az üzemben gyakran mosnak és magas a páratartalom, ezért az ideális megoldás a Motovario IP 66-os védettségű frekvenciaváltója lett, mivel ennek a típusnak a beépítése nem igényel bonyolult előkészületeket, azaz nem szükséges kapcsolószekrénybe tenni, hanem akár a motor mellé, a szállítószalag vázára felszerelhető és az IP 66-os védettségű burkolat állja a sarat (sajtot), a nedvességet és a port.
A fentieken túl frekvenciaváltónkon a motor működési időt tizedmásodperces pontossággal lehet paraméterezni, valamint lehetőség van szekvenciális beállításra, azaz 7-15 lépést sorozatba lehet programozni. Ezzel a megoldással kiválóan lehet biztosítani a kisebb automatizáltságot igénylő gyártási fázist. „Auto run, auto sequence function” programozásával be lehet állítani a lépések idejét, a megállások idejét, az előre-vissza forgatás irányát, majd a ciklust végteleníteni.
Ez az ötlet jelentette végül a megoldást, ami az eredeti elképzeléshez képest a felére csökkentette a bekerülési költséget, és ezzel eleget tettünk a megrendelő minden igényének: egyszerű, olcsó és a funkciónak megfelelő, kellően megbízható megoldást kapott. Természetesen én is megkaptam a magam ajándék sajttekercsét, és már csak egy borász partnerem hívására várok…
Fogok még írni erről az IP 66 védettségű frekvenciaváltóról, mert bizony néhol égnek áll a hajam egy-egy megoldástól, amit látok. Egy gombaüzemben pl. a harmadik frekvenciaváltó cserénél kérdeztem rá, hogy mi okozza ezt a nagymértékű frekiváltó elhalálozást (gondoltam, hogy nem a mérges gomba). Kiderült, hogy tokozás nélkül (!) tették a falra a frekvenciaváltót és míg a gomba szereti a párát, a frekvenciaváltó nem.
Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Gödri Jánost, az Elmas Daru Kft. ügyvezető igazgatóját.
Emelő berendezések, ipari daruk teljes körű építésével, üzembe helyezésével és karbantartásával foglalkozunk. Sok esetben gyártunk egyedi gépeket és ilyenkor – főleg a kisebb üzemek esetében – a hajtástechnika kiválasztása is a mi feladatunk. Mivel a berendezéseinkre két – saját karbantartás esetén három – év garanciát vállalunk, a beszállítók oldaláról nagyon fontos a megfelelő referencia felmutatása, a szükséges adatok és bizonylatok rendelkezésre bocsátása, valamint a folyamatos pótalkatrész-ellátás. A megrendelői oldal elvárásai miatt előtérbe került a gyors szállítási határidő is.
A daruk három mozgatási formája a haladás, a macskamozgás és az emelés/süllyesztés. A macskamozgás alapvetően frekvenciaváltós alkalmazást igényel. Mivel a macskának nincs akkora önsúly, mint az emelt teher, ezért egy nagyobb kilengésnél a teher a macskát is magával rántaná. A haladásmál a pontosabb pozicionálás, a finomabb gyorsulások és lassulások szempontjából szükséges a frekvenciaváltó használata, de csak nagyobb terhek esetében. Emelés és süllyesztés esetében is az elérendő pontosság dönt arról, hogy szükséges-e a frekvenciaváltó használata – az autóipari megrendelők jellemzően előírják. Ügyfélkérésre minden termékünkbe beépíthető, de nem mindig indokolt, hiszen a daruk alapkivitelben is kétsebességűek és tartalmazzák a puha indítás funkciót.
Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?