2019. október 15., kedd, 06:00
Címkék: Chemplex csigahajtómű hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia hajtómű kúpkerekes hajtómű villamos hajtás
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Egy feladatot sokféleképpen meg lehet közelíteni – hajtástechnikai szempontból is. Ezért teljesen helyénvaló, ha érzel némi bizonytalanságot, amikor hajtóművet választasz, hiszen ugyanarra a feladatra több típus lehet alkalmas. Ahhoz, hogy igazán jó gépet építs, egy rakás „egyéb” körülményt is figyelembe kell venned.
Sokan tudják rólam, hogy hajtástechnikai szakértőként támogatom cégünk másik üzletágát, amelyik folyadék és porkeverő berendezéseket gyárt. Gyakran kapok házon belülről, a közvetlen kollégáimtól is hajtóművekkel kapcsolatos kérdéseket. A minap, egy ügyfél kérésére módosítanunk kellett az egyik tipikus keverőberendezésünket, amihez a kollégám csigahajtóművet választott volna, de előtte megkérdezte, hogy szerintem mi lenne a legjobb.
A csigahajtómű az egyik legolcsóbb hajtóműfajta, és sok esetben elég jó is. Keverőgépeknél, kisebb tartályban, vízhez hasonló, híg anyagok keverésére tökéletes elképzelés, ráadásul könnyen szerelhető, hiszen a csőtengelybe behelyezed a tengelyt, arra a keverőművet, és készen is vagy.
A megrendelőtől megtudtuk, hogy nonstop üzem: év közben sincs lehetőség leállásra, karbantartásra, ráadásul kiemelten fontosak számára az üzemeltetési költségek. Alapinformációk mentén haladva optimális választás a csigahajtómű, de a részleteket megismerve, túl sok kockázatot rejt, és a hatásfoka sem elég jó. Egyértelműen a költségesebb, de megbízhatóbb (és elegánsabb) fogaskerekes hajtómű felé tereltem a kollégát.
Ipari folyadékkeverési feladatra a legelterjedtebb a lapos- vagy más néven felfűzhető hajtómű. A szerelése hasonlóan egyszerű, mint a csigahajtóműé: ennek is van egy csőtengelye, amibe bele tudod helyezni a keverőtengelyt, és tengelyvégtárcsával rögzíted.
A legtöbb kivitel öntöttvas házas, és jól terhelhető csapággyal van ellátva, ezért jó hatásfokú, alkalmas folyamatos üzemre, és elenyésző a karbantartási igénye. Ha nagy térfogatú a tartályod, és sűrű a közeg, akkor ezt a hajtástípust megtámogathatod csapágyazott állvánnyal, azaz a hajtómű csapágyait tehermentesíted egy megerősített csapágy közbeiktatásával. Ilyenkor egy henger alakú csapágyházat helyezünk a tartályra, ebbe kerül a tömítés és a megerősített csapágy (csapágyak). Ha e mellett a megoldás mellett döntesz, akkor gratulálok: szintet ugrottál! Lett egy hosszú távra szuperbiztos berendezésed, amellyel beléptél a heavy duty világába.
Akár egy egyszerűbb keverőnél is szóba jöhet a homlokkerekes és a kúpkerekes hajtóműcsalád. Ha van elegendő hely a tartály fölött és bátran építkezhetsz (tömítés, csapágy, tengelykapcsoló, homlokkerekes hajtómű, villanymotor, kényszerhűtés), akkor nagyon jó megoldás lehet a kihajtótengelyes homlokkerekes hajtómű. Figyelj arra, hogy a tartály fedele elég merev legyen egy ilyen struktúrához, különben billegni fog, és ez nagyobb gépmagasságnál látványos és zavaró. Használhatsz kúpkerekes hajtóművet, amit ugyancsak egyszerű szerelni, és alacsonyabb lesz a végeredmény. Viszont ezzel vigyázz, mert ha a felépítményed aszimmetrikus, üzemeltetéskor extra feszültség keletkezik a tengelyen, amit kompenzálnod kell.
Láthatod, hogy mennyi megfontolandó „egyéb” körülmény adódik, amire figyelni kell. Ebben a példában elvben valamennyi választás egyformán jó kiindulás lett volna. Hogy melyiket érdemes választani, ahhoz a döntéshez pont ezeken az apróságokon keresztül vezet az út.
Ha úgy érzed, hogy jól jönne neked is a segítségem a hajtómű kiválasztásában, két lehetőség van: írj a szerkesztőségbe, és válaszolok a kérdésedre, vagy gyere el szeptemberben a hajtástechnikai szakmai találkozómra, ahol személyesen segítek a legégetőbb kérdéseidben. Ha a személyes konzultációt választod, szintén a szerkesztőségnek írj e-mailt, és küldöm a részleteket!
Kiss László
Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?
Hol van igazán elemében a csigahajtómű?
Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?