Vigyázz, mert bekavarok!

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. október 15., kedd, 06:00

Címkék: Chemplex csigahajtómű hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia hajtómű kúpkerekes hajtómű villamos hajtás

Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Egy feladatot sokféleképpen meg lehet közelíteni – hajtástechnikai szempontból is. Ezért teljesen helyénvaló, ha érzel némi bizonytalanságot, amikor hajtóművet választasz, hiszen ugyanarra a feladatra több típus lehet alkalmas. Ahhoz, hogy igazán jó gépet építs, egy rakás „egyéb” körülményt is figyelembe kell venned.

A specifikáción innen és túl

Sokan tudják rólam, hogy hajtástechnikai szakértőként támogatom cégünk másik üzletágát, amelyik folyadék és porkeverő berendezéseket gyárt. Gyakran kapok házon belülről, a közvetlen kollégáimtól is hajtóművekkel kapcsolatos kérdéseket. A minap, egy ügyfél kérésére módosítanunk kellett az egyik tipikus keverőberendezésünket, amihez a kollégám csigahajtóművet választott volna, de előtte megkérdezte, hogy szerintem mi lenne a legjobb.

Mikor válaszd a csigát? 

A csigahajtómű az egyik legolcsóbb hajtóműfajta, és sok esetben elég jó is. Keverőgépeknél, kisebb tartályban, vízhez hasonló, híg anyagok keverésére tökéletes elképzelés, ráadásul könnyen szerelhető, hiszen a csőtengelybe behelyezed a tengelyt, arra a keverőművet, és készen is vagy.

Milyen „egyéb” körülmény merülhet fel?

A megrendelőtől megtudtuk, hogy nonstop üzem: év közben sincs lehetőség leállásra, karbantartásra, ráadásul kiemelten fontosak számára az üzemeltetési költségek. Alapinformációk mentén haladva optimális választás a csigahajtómű, de a részleteket megismerve, túl sok kockázatot rejt, és a hatásfoka sem elég jó. Egyértelműen a költségesebb, de megbízhatóbb (és elegánsabb) fogaskerekes hajtómű felé tereltem a kollégát.

Ha fogaskerekes hajtómű, akkor melyik?

Ipari folyadékkeverési feladatra a legelterjedtebb a lapos- vagy más néven felfűzhető hajtómű. A szerelése hasonlóan egyszerű, mint a csigahajtóműé: ennek is van egy csőtengelye, amibe bele tudod helyezni a keverőtengelyt, és tengelyvégtárcsával rögzíted.

A legtöbb kivitel öntöttvas házas, és jól terhelhető csapággyal van ellátva, ezért jó hatásfokú, alkalmas folyamatos üzemre, és elenyésző a karbantartási igénye. Ha nagy térfogatú a tartályod, és sűrű a közeg, akkor ezt a hajtástípust megtámogathatod csapágyazott állvánnyal, azaz a hajtómű csapágyait tehermentesíted egy megerősített csapágy közbeiktatásával. Ilyenkor egy henger alakú csapágyházat helyezünk a tartályra, ebbe kerül a tömítés és a megerősített csapágy (csapágyak). Ha e mellett a megoldás mellett döntesz, akkor gratulálok: szintet ugrottál! Lett egy hosszú távra szuperbiztos berendezésed, amellyel beléptél a heavy duty világába.

És van további választási lehetőség

Akár egy egyszerűbb keverőnél is szóba jöhet a homlokkerekes és a kúpkerekes hajtóműcsalád. Ha van elegendő hely a tartály fölött és bátran építkezhetsz (tömítés, csapágy, tengelykapcsoló, homlokkerekes hajtómű, villanymotor, kényszerhűtés), akkor nagyon jó megoldás lehet a kihajtótengelyes homlokkerekes hajtómű. Figyelj arra, hogy a tartály fedele elég merev legyen egy ilyen struktúrához, különben billegni fog, és ez nagyobb gépmagasságnál látványos és zavaró. Használhatsz kúpkerekes hajtóművet, amit ugyancsak egyszerű szerelni, és alacsonyabb lesz a végeredmény. Viszont ezzel vigyázz, mert ha a felépítményed aszimmetrikus, üzemeltetéskor extra feszültség keletkezik a tengelyen, amit kompenzálnod kell.

Láthatod, hogy mennyi megfontolandó „egyéb” körülmény adódik, amire figyelni kell. Ebben a példában elvben valamennyi választás egyformán jó kiindulás lett volna. Hogy melyiket érdemes választani, ahhoz a döntéshez pont ezeken az apróságokon keresztül vezet az út.

Ha úgy érzed, hogy jól jönne neked is a segítségem a hajtómű kiválasztásában, két lehetőség van: írj a szerkesztőségbe, és válaszolok a kérdésedre, vagy gyere el szeptemberben a hajtástechnikai szakmai találkozómra, ahol személyesen segítek a legégetőbb kérdéseidben. Ha a személyes konzultációt választod, szintén a szerkesztőségnek írj e-mailt, és küldöm a részleteket!

Kiss László

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?

Te juss át a mocsáron!

Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?

Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!

Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet

Kedves Te!

Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva

Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza

A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december

Elképesztőek vagytok!

Kívántasd magad!

Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!

Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
AUTOMATIZÁLÁS

Az elektromos megfogók elejtik a munkadarabot?

Lehet a vákuum is gazdaságos

Média Partnerek